Özet:
ĠletiĢim araçları insanların karĢılaĢtıkları olaylar karĢısında bir düĢünce Ģekli
oluĢturmak için önemli role sahiptir. ĠletiĢim araçları aynı zamanda gerçekleĢen olay
karĢısında devletler arasındakı siyasi durumları da etkilemektedir. Bazen yayımlanan
bir haber iki devlet arasındaki siyasi ve diplomatik iliĢkileri olumlu yönde etkilese
bile, bazen medyada yer alan bir haber yüzünden devletlerarası siyasi gerilimi daha
da arttırmakta ve durumu daha da kötüleĢtirebilmektedir. ĠletiĢim araçları
günümüzde en etkili propaganda aracı olarak kullanılmakta, insanlara ulaĢtırılmak
istenilen bilgi sürekli olarak farklı iletiĢim araçlarıyla sunulmakta ve sonda bu
bilginin çoğunluk tarafından doğru olarak kabul edilmesi sağlanmaktadır.
Yapılan çalıĢmada, Azerbaycan ve Ermenistan`ın en çok okunan iki haber sitelerinde
Dağlık Karabağ`la ilgili yapılan dezenformasyon, misenformasyon ve propagandalar
belirlenmeye ve ortaya çıkarılmaya çalıĢılmıĢtır. Bunun için her iki ülke arasında
sıcak çatıĢmanın 1990`lı yıllardan beri üst düzey yaĢandığı 2016 senesinin mart ve
nisan ayları seçilerek, bu tarihteki haberler incelenmiĢtir.
Söylem analizi yöntemiyle yapılan araĢtırmanın sonucunda Azerbaycan ve
Ermenistan tarafının da Dağlık Karabağ konusunda oldukca hassas oldukları, her iki
devletin de haber sitelerinde Dağlık Karabağ`dan kendi toprakları olarak söz
etmeleri, yayımlanan haberlerde objektiflikten uzaklaĢmaları ve dezenformasyona
çokca yer vermeleri görülmektedir. Her iki devletin de haber hazırlarken kendi
ülkelerini haklı gördükleri ve sürekli olarak suçlu tarafın karĢı taraf olduğunu
vurgulamaları sonucunda, incelenen haberlerde hangi tarafın doğru haber
yayımladığı anlaĢılmamaktadır.