Özet:
Bu çalışmanın amacı biçimlendirici değerlendirmeye dayalı editörlük çalışmasının
ilkokul öğrencilerinin yazılı anlatım başarıları üzerine etkisini araştırmaktır.
Araştırmada verilerin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması aşamalarında nicel
ve nitel araştırma metotlarının bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırmalarından
açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Açıklayıcı karma desenin kullanıldığı bu
araştırmanın nicel boyutunda öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel
boyutunda durum çalışması kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesinde bir devlet
ilkokuluna devam eden 32 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmaya
12 hafta devam edilmiştir. Deney grubundaki öğrencilerle Türkçe dersi kapsamında
yazma öğrenme alanına yönelik yapılan uygulamalarda ‘’biçimlendirici
değerlendirmeye dayalı editörlük çalışmasına’’ yer verilmiş, kontrol grubundaki
öğrencilerle ise bu derste herhangi bir müdahalede bulunulmamış ve Türkçe dersi
öğretim programına bağlı olarak yazma etkinlikleri sürdürülmüştür. Araştırmanın
nicel verileri 6+1 Analitik Yazma Değerlendirme Ölçeği ile nitel verileri ise yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak toplanmış ve analiz edilmiştir. Nicel
verilerin analizi t- testi, Mann Whitney- U testi kullanılarak yapılmıştır. Nitel verilerin
analizinde ise çalışma sonunda deney grubu öğrencileriyle yapılan görüşmeler ile
öğrencilerin editörlük çalışmasına yönelik söylemleri değerlendirilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre biçimlendirici değerlendirmeye dayalı editörlük çalışmasının ilkokul
öğrencilerinin yazılı anlatım başarı düzeylerini arttırmada etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bu çalışma sonucunda öğrencilerin yazılı metin oluştururken konu seçimi,
anlatım, yazım kuralları ve noktalama işaretleri, kelime ve cümle seçimi, harf ve
kelimelerin doğru yazımına daha fazla özen gösterdikleri görülmüştür. Ayrıca yazılı
metin oluşturma sürecinde öğrencilerin aktifleştirilmesiyle sürecin eğlenceli hale
vi
dönüştürülmesinin öğrencilerin yazı yazmaya karşı olumlu tutum geliştirmeleri
üzerinde etkili olmuştur. Bu çalışmadaki biçimlendirici değerlendirme etkinlikleriyle
öğrencilerin bilişsel ve devinişsel gelişimleri arttırılmıştır