Abstract:
Sağlık ve sağlık hizmeti sunumu, insan yaĢamının sürdürülmesinde, belirli bir yaĢam
kalitesinin oluĢturulmasında ve korunmasında özel bir öneme sahiptir. Sağlık
personelinin hasta ve yakınları ile olan iletiĢimleri, hasta ve yakınlarının aldıkları
sağlık hizmetinin kalitesi, yeterliliği ve memnuniyet düzeyinin bir hastanenin
kurumsal kimliğine etkisi tartıĢılmaz bir gerçektir. Bu bakımdan, sağlık kurumlarının
hizmetlerinin kalitesinin ölçülebilmesi; elde edilen veriler doğrultusunda hizmet
kalitesini artırarak sağlık kurumlarının geleceğe dönük politika ve stratejilerini
belirlemesine önemli katkısı olacaktır.
ÇalıĢma kapsamında, özel ve kamu hastanesi ayrımında sağlık iletiĢiminin hastane
kurum imajına ve kurumsal kimliğine etkisi ortaya konulmaya çalıĢılmıĢtır. Bu
amaçla Ġstanbul içi ve çevre illerden gelerek Ġstanbul‟daki hastanelerde tedavi gören
hasta yakınlarıyla, bazı hastalardan oluĢan 400 kiĢilik örneklem grubuna anket
uygulanmıĢtır. Anket verileri SPSS‟e girilerek istatistiksel tablolar elde edilmiĢtir.
Yapılan anket çalıĢmasında sağlık çalıĢanlarının davranıĢ ve tutumlarına, hasta ve
hasta yakınlarının hastanede yaĢadıkları problemlerin, hastanenin fiziksel
koĢullarının ve imkanlarının hasta ve hasta yakınlarının özel veya kamu hastane
tercihini nasıl etkilediği ortaya konulmaya çalıĢılmıĢtır. Ayrıca bu çalıĢma, özel veya
kamu hastanesinde sağlık hizmeti alan hasta ve yakınlarının bilgi alınan iletiĢim
kanalları ve yaĢadıkları problemlerin saptanması açısından önem arz etmektedir.
AraĢtırmanın sonucuna göre hasta ve yakınlarıyla gerçekleĢtirilen iletiĢim kalitesiyle
hasta ve yakınlarının memnuniyeti arasında pozitif (olumlu) bir korelasyon söz
konusudur. Bir baĢka ifadeyle hasta ve yakınlarıyla etkin iletiĢim
gerçekleĢtirildiğinde hasta ve yakınlarının memnuniyeti de artmaktadır. Ayrıca sağlık
kurumunda yapılan alt yapısal iyileĢmelerin kalite algısını da artırdığı söylenebilir.
Bunun yanı sıra özel ve kamu hastanelerinin baĢarı düzeyi açısından hastaneler
arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiĢtir.