Özet:
Tükenmişlik, kişinin yaptığı işten haz alma yetisini kaybetmesi, duygusal çöküntü
içerisine girerek veriminin düşmesi demektir. Örgüt kültürü, bir kurumda çalışanlar
tarafından paylaşılan değerlerdir. Örgüt kültürü ile tükenmişlik, birbirleriyle ilişkili
kavramlardır.
Bu araştırmada, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyi ve alt
boyutları ile örgüt kültürü ve alt boyutları arasındaki ilişki incelenmiştir.
Tükenmişliği ‘Duygusal Tükenme’, ‘Duyarsızlaşma’ ve düşük kişisel başarı olarak
üç boyutta ele alan Maslach, yapılan iş ile ilgili kronikleşmiş duygusal ve kişilerarası
stresörlere yönelik sürekli bir tepki olarak tanımlamıştır.
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyi
ile örgüt kültürü arasındaki ilişkiyi tüm boyutlarıyla birlikte ortaya koymaktır. Bu
araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da görev yapan
öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim
yılında İstanbul İli Küçükçekmece İlçesinde ortaokullarda görev yapan öğretmenler
oluşturmaktadır.
Araştırmada yapılan analiz sonucunda, tükenmişlik düzeyi ile örgüt kültürünün
birbirleriyle ilişkili kavramlar olduğu, örgüt kültürünün öğretmenlerin tükenmişlik
düzeyi üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.