Abstract:
Ders kitapları eğitim-öğretim faaliyetinin en önemli araçlarıdır. Hem
öğrenciler hem öğretmenler için en temel kaynaktır. Hal böyle olunca ders
kitaplarının içeriği, tasarımı, kullanılabilirliliği, görselliği büyük önem kazanmaktadır.
Yegâne rehber kabul edilen ders kitapları da birçok araştırmaya konu olmaktadır.
Bu araştırmada İstanbul ili Bağcılar ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
ortaöğretim (lise) kurumlarında görev yapan Türk Edebiyatı öğretmenlerinin 10. sınıf
ders kitabıyla ilgili görüşlerinin ne olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya 91 Türk
Edebiyatı öğretmeni katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak "10. Sınıf Türk Edebiyatı Ders
Kitabının İşlevselliği ve Müfredata Uygunluğu Anketi” kullanılmıştır. Veriler
SPSS programında analiz edilmiştir. Anket verileri bağımsız gruplar için Mann-
Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi ile çözümlenmiştir. Ayrıca her bir maddenin
(toplam 16 madde) ayrı ayrı madde analizleri yapılmıştır.
Bu çalışmaya göre 10. sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı, Türk Edebiyatı
öğretmenleri tarafından Milli Eğitimin temel amaçları açısından yeterli görülürken
içerikle ilgili üzerinde durulması gereken önemli noktaların bulunduğu tespit
edilmiştir. Ders kitabındaki etkinliklerin niteliği, uygulanabilirliği ve çeşitliliği ile ilgili de
eksiklikler görülmüştür. ÖSYM soruları ile ders kitabı arasında da bir örtüşmenin
olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca cinsiyet, mezun olduğu program ve mesleki
kıdemin farklılaşmaya sebep olmadığı görülmüştür.
Araştırmada Türk Edebiyatı öğretiminin tarihi gelişimi, yürürlükte olan Türk
Edebiyatı programının analizi, edebiyat eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler ve
farklı kaynakların konuyu sunuş şekilleri de açıklanmıştır.