dc.contributor.author |
Aydın, Mehmet
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-11T13:12:42Z |
|
dc.date.available |
2019-05-11T13:12:42Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1858 |
|
dc.description.abstract |
Ders kitapları eğitim-öğretim faaliyetinin en önemli araçlarıdır. Hem
öğrenciler hem öğretmenler için en temel kaynaktır. Hal böyle olunca ders
kitaplarının içeriği, tasarımı, kullanılabilirliliği, görselliği büyük önem kazanmaktadır.
Yegâne rehber kabul edilen ders kitapları da birçok araştırmaya konu olmaktadır.
Bu araştırmada İstanbul ili Bağcılar ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
ortaöğretim (lise) kurumlarında görev yapan Türk Edebiyatı öğretmenlerinin 10. sınıf
ders kitabıyla ilgili görüşlerinin ne olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya 91 Türk
Edebiyatı öğretmeni katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak "10. Sınıf Türk Edebiyatı Ders
Kitabının İşlevselliği ve Müfredata Uygunluğu Anketi” kullanılmıştır. Veriler
SPSS programında analiz edilmiştir. Anket verileri bağımsız gruplar için Mann-
Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi ile çözümlenmiştir. Ayrıca her bir maddenin
(toplam 16 madde) ayrı ayrı madde analizleri yapılmıştır.
Bu çalışmaya göre 10. sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı, Türk Edebiyatı
öğretmenleri tarafından Milli Eğitimin temel amaçları açısından yeterli görülürken
içerikle ilgili üzerinde durulması gereken önemli noktaların bulunduğu tespit
edilmiştir. Ders kitabındaki etkinliklerin niteliği, uygulanabilirliği ve çeşitliliği ile ilgili de
eksiklikler görülmüştür. ÖSYM soruları ile ders kitabı arasında da bir örtüşmenin
olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca cinsiyet, mezun olduğu program ve mesleki
kıdemin farklılaşmaya sebep olmadığı görülmüştür.
Araştırmada Türk Edebiyatı öğretiminin tarihi gelişimi, yürürlükte olan Türk
Edebiyatı programının analizi, edebiyat eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler ve
farklı kaynakların konuyu sunuş şekilleri de açıklanmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
10. Sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı |
tr_TR |
dc.subject |
Ders kitabının işlevselliği |
tr_TR |
dc.subject |
Ders kitabının müfredata uygunluğu |
tr_TR |
dc.subject |
Edebiyat eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
Edebiyat eğitiminde kullanılan yöntemler |
tr_TR |
dc.subject |
Tenth grade Turkish Literature textbook |
tr_TR |
dc.subject |
The functionality of the textbook |
tr_TR |
dc.subject |
The conformity of the textbook to the curriculum |
tr_TR |
dc.subject |
Literature education |
tr_TR |
dc.subject |
Methods in teaching literature |
tr_TR |
dc.title |
10. SINIF TÜRK EDEBİYATI DERS KİTABININ İŞLEVSELLİĞİ VE MÜFREDATA UYGUNLUĞUNUN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Textbooks are among the most important instruments for teaching and
instruction and they are the most basic resource for both teachers and
students. Therefore, the content, the design, the usability, and the visual quality of
textbooks receive considerable attention. Considered as the main guidance in
learning, textbooks have been subject to much research.
In this study, we surveyed the opinions of Turkish Literature teachers who
teach at public high schools in Bagcilar district of Istanbul on the tenth grade
textbook. Ninety one Turkish Literature teachers participated in the study.
We used "Survey on the functionality of the tenth grade Turkish
Literature textbook and its conformity to the national curriculum ” as the tool of
data collection. The data collected is analyzed using the SPSS software via Mann-
Whitney U test and Kruskal Wallis for independent groups. Moreover, an item
analysis is conducted on each of the 16 items.
The results show that while the tenth grade Turkish Literature textbook is
considered to be adequate for meeting the national curriculum goals by the Ministry
of Education, there are important points to be addressed in terms of its content.
Shortcomings of the textbook are observed in terms of the quality, the practicality,
and the diversity of the activities in it. Additionally, a lack of congruence between the
content of the textbook and the questions on the OSYM test has been concluded.
We also observed that the gender, the program a teacher graduated from or the
seniority in the career did not make a significant difference in teachers’ opinions.
We also explain the historical development of teaching Turkish Literature,
and analyze the current Turkish Literature curriculum. Additionally we discuss the methods and the techniques in teaching literature, and various approaches to
presenting the topic by different resources. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
96 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
AYDIN, MEHMET. 10. SINIF TÜRK EDEBİYATI DERS KİTABININ İŞLEVSELLİĞİ
VE MÜFREDATA UYGUNLUĞUNUN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE
DEĞERLENDİRİLMESİ, YÜKSEK LİSANS TEZİ, İSTANBUL, 2014. |
tr_TR |