Özet:
Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin benlik saygısı üzerinde öğretmen ve
ebeveyn tutumlarının yordayıcı etkisini tespit edebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu
amaç doğrultusunda, çalışmanın tarama modelinde yürütülmesi planlanmıştır.
Araştırmanın evreni, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında İstanbul ili
Bahçelievler, Bakırköy ve Fatih ilçelerindeki ortaokullarda öğrenim gören
öğrencilerden meydana gelirken örneklem grubu ise evren içinden rastlantısal
olarak seçilen ve bu çalışmaya katılmak için gönüllü olan 440 ortaokul
öğrencisinden oluşmaktadır. Ortaokul öğrencilerinin benlik saygısı ile öğretmen
ve ebeveyn tutumlarına dair veriler, SPSS-25 programı aracılığıyla analiz
edilmiştir.
Araştırma sonunda, benlik saygısının otoriter öğretmen tutumu ve
denetleme/kontrol ebeveyn tutumuyla negatif yönlü; kabul/ilgi ve psikolojik
özerklik ebeveyn tutumuyla ise de pozitif yönlü anlamlı ilişkisi bulunmuştur.
Ancak benlik saygısının demokratik öğretmen tutumuyla arasında anlamlı bir
ilişki bulunamamıştır. Ayrıca, otoriter öğretmen tutumuyla kabul/ilgi, psikolojik
özerklik ve denetleme/kontrol ebeveyn tutumlarının benlik saygısı üzerinde
yordayıcı etkisi olduğu belirlenirken demokratik öğretmen tutumunun benlik
saygısına ait davranış ve zihinsel boyutları üzerinde yordayıcı etkisi bulunmuştur.
Ek olarak, ortaokul öğrencilerinin benlik saygısında cinsiyet, ekonomik düzey ve
anne eğitim durumuna göre anlamlı sonuçlar elde edilirken sınıf düzeyi, baba
eğitim durumu ve yaşanılan kişilere göre anlamlı sonuçlar bulunamamıştır.