Özet:
Bu araĢtırmanın amacı, iĢletmelerde iĢ tatmininin örgütsel bağlılığa
etkisinde örgütsel kültürün aracı rolünün ortaya konulması ve gerekli verilerin
toplanıp literatüre sunulmasıdır. AraĢtırmanın evreni Ġstanbul ilinde bir tarım
finansman Ģirketi ve faaliyetlerinde iliĢkili (çalıĢan, iĢ birliği içerisindeki banka,
bayi ve kurumlar) kiĢilerden oluĢmaktadır. AraĢtırmaya konu olan iĢ tatmini,
örgütsel bağlılık ve örgüt kültürü değiĢkenlerini içeren anket, kurumun
çalıĢanları, iĢ ortakları ve çalıĢtıkları kurumlardaki bireyler üzerinde
uygulanmıĢtır. Katılımcılar farklı birimlerde istihdam edilen kiĢilerdir ve
gönüllülük esasına göre katılım sağlamıĢlardır. Rastgele seçilmiĢ olup çalıĢan ve
yöneticilerden oluĢan toplam 302 katılımcı olmakla birlikte 302 kullanılabilir veri
elde edilmiĢtir. AraĢtırmada veri toplama aracı olarak kiĢisel bilgi formu, iĢ
tatmini ölçeği, örgütsel bağlılık ölçeği ve örgüt kültürü ölçeği kullanılmıĢtır.
Tüm veriler, analiz için SPSS 22.0 paket programı kullanılarak incelendi. Sürekli
değiĢkenlerin gösterimi için ortalama ve standart sapma kullanıldı. Verilerin
normal dağılıma uyumu, Shapiro-Wilk Testi ve çarpıklık basıklık katsayısı gibi
yöntemlerle değerlendirildi. Ortalamaları karĢılaĢtırmak için T Testi ve ANOVA
analizleri kullanıldı. DeğiĢkenler arasındaki iliĢkiyi incelemek için Pearson
Korelasyon testi kullanıldı. Bağımlı ve bağımsız değiĢkenler arasındaki etkiyi
değerlendirmek için Regresyon analizi yapıldı. Ġstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05
olarak kabul edildi. Aracılık etkisini ölçmek için Hayes tarafından geliĢtirilen
HAYES Process eklentisi kullanıldı. AraĢtırmada, çalıĢanların ve yöneticilerin
örgüt kültürü, iĢ tatmini ile örgütsel bağlılık arasında önemli bir köprüdür ve iĢ
tatmininin örgütsel bağlılığa etkisinde aracılık rolü oynar.