Özet:
Türkiye’ye 2011 yılından bu yana Suriye’den göçün yoğun olması ekonomik,
siyasi, sosyal alanlarda bazı sorunlar yaratmıştır. Bu sorunların başında dil sorunu
vardır. Göç edenler sosyal hayatta olduğu gibi eğitim ve öğretim hayatlarında da dil
sorunu yüzünden zorluklar yaşamaktadır. Kendilerini ifade edemeyen öğrencilerin
okul ortamında güçlükler yaşadığı, akademik başarılarının düştüğü ve devamsızlık
sorunlarının baş gösterdiği yapılan araştırmalarla tespit edilmiştir. Hem akademik
hayatta hem de sosyal hayatta yaşanan zorlukların giderilmesi için konuşma
becerilerinin geliştirilmesi elzemdir. Bunun için ise klasik yöntemlerden ziyade
keyifli, rahat, doğal bağlamlara ihtiyaç vardır. Eğitsel oyunların bu bağlamları
oluşturarak dil becerilerini geliştirdiğini gösteren çalışmalar mevcuttur. Bu
çalışmanın amacı, Suriyeli öğrencilerin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde
eğitsel oyunların etkisini incelemektir. Araştırmada verilerin toplanması, analiz
edilmesi ve yorumlanması aşamalarında nicel ve nitel araştırma metotlarının bir
arada kullanıldığı karma yöntem araştırmalarından açıklayıcı karma desen
kullanılmıştır. Açıklayıcı karma desenin kullanıldığı bu araştırmanın nicel boyutunda
tek gruplu öntest-sontest deseni, nitel boyutunda durum çalışması kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İstanbul
İlinin Gaziosmanpaşa İlçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet okulunda
öğretim görmekte olan, 10-12 yaş aralığındaki Suriyeli 16 öğrenci oluşturmaktadır.
Çalışma toplamda 10 hafta sürmüştür. 1. hafta çalışma grubuna ön test uygulanmış
ardından 8 hafta boyunca eğitsel oyunlar ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Uygulama
sürecinden sonra 10. hafta son test uygulanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda
ölçme aracı olarak uygulama öncesinde ve sonrasında “Öğrenci Değerlendirme
Formu” (Bergil, 2010) ve araştırmacı tarafından hazırlanan 18 soruluk bir Temel
seviye (A1) Türkçe yeterlik sınavı (konuşma) kullanılmıştır. Eşleştirilmiş
viii
örneklemler t testi (Paired Samples) ile uygulamalar arasındaki başarı farkı
incelenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise araştırmacı tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizi yapılarak
çizelgeler hâlinde sunulmuş ve yorumlanmıştır. Eşleştirilmiş örneklemler t testinden
elde edilen verilere göre Suriyeli öğrencilerin konuşma becerilerinin
geliştirilmesinde eğitsel oyunların olumlu anlamda etkisinin olduğu görülmüştür.
Görüşme formundan elde edilen verilere göre eğitsel oyunlar öğrencilerin dil
becerilerinde olumlu yönde katkı sağladığı gibi akademik başarılarını da arttırmıştır.
Eğitsel oyunların öğrencilerin sınıf içi etkileşimlerini güçlendirdiği, fiziksel
gelişimlerini desteklediği, psikolojik açıdan genel olarak iyi hissettirdiği tespit
edilmiştir. Ayrıca öğrendikleri oyunları Türk öğrencilerden çok Suriyeli öğrencilerle
paylaştıkları tespit edilmiştir.