DSpace Repository

SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN KONUŞMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİ

Show simple item record

dc.contributor.author MERMER, Tülay
dc.date.accessioned 2023-09-14T11:12:16Z
dc.date.available 2023-09-14T11:12:16Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/10364
dc.description.abstract Türkiye’ye 2011 yılından bu yana Suriye’den göçün yoğun olması ekonomik, siyasi, sosyal alanlarda bazı sorunlar yaratmıştır. Bu sorunların başında dil sorunu vardır. Göç edenler sosyal hayatta olduğu gibi eğitim ve öğretim hayatlarında da dil sorunu yüzünden zorluklar yaşamaktadır. Kendilerini ifade edemeyen öğrencilerin okul ortamında güçlükler yaşadığı, akademik başarılarının düştüğü ve devamsızlık sorunlarının baş gösterdiği yapılan araştırmalarla tespit edilmiştir. Hem akademik hayatta hem de sosyal hayatta yaşanan zorlukların giderilmesi için konuşma becerilerinin geliştirilmesi elzemdir. Bunun için ise klasik yöntemlerden ziyade keyifli, rahat, doğal bağlamlara ihtiyaç vardır. Eğitsel oyunların bu bağlamları oluşturarak dil becerilerini geliştirdiğini gösteren çalışmalar mevcuttur. Bu çalışmanın amacı, Suriyeli öğrencilerin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisini incelemektir. Araştırmada verilerin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması aşamalarında nicel ve nitel araştırma metotlarının bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırmalarından açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Açıklayıcı karma desenin kullanıldığı bu araştırmanın nicel boyutunda tek gruplu öntest-sontest deseni, nitel boyutunda durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İstanbul İlinin Gaziosmanpaşa İlçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet okulunda öğretim görmekte olan, 10-12 yaş aralığındaki Suriyeli 16 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma toplamda 10 hafta sürmüştür. 1. hafta çalışma grubuna ön test uygulanmış ardından 8 hafta boyunca eğitsel oyunlar ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Uygulama sürecinden sonra 10. hafta son test uygulanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ölçme aracı olarak uygulama öncesinde ve sonrasında “Öğrenci Değerlendirme Formu” (Bergil, 2010) ve araştırmacı tarafından hazırlanan 18 soruluk bir Temel seviye (A1) Türkçe yeterlik sınavı (konuşma) kullanılmıştır. Eşleştirilmiş viii örneklemler t testi (Paired Samples) ile uygulamalar arasındaki başarı farkı incelenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizi yapılarak çizelgeler hâlinde sunulmuş ve yorumlanmıştır. Eşleştirilmiş örneklemler t testinden elde edilen verilere göre Suriyeli öğrencilerin konuşma becerilerinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların olumlu anlamda etkisinin olduğu görülmüştür. Görüşme formundan elde edilen verilere göre eğitsel oyunlar öğrencilerin dil becerilerinde olumlu yönde katkı sağladığı gibi akademik başarılarını da arttırmıştır. Eğitsel oyunların öğrencilerin sınıf içi etkileşimlerini güçlendirdiği, fiziksel gelişimlerini desteklediği, psikolojik açıdan genel olarak iyi hissettirdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrendikleri oyunları Türk öğrencilerden çok Suriyeli öğrencilerle paylaştıkları tespit edilmiştir. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.title SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN KONUŞMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account