Abstract:
Bu araştırmada, özel okullarda görev yapan öğretmenlerin işe alım sürecinin
motivasyonu üzerindeki etkilerine ilişkin algılarının belirlenmesi ve yine bu
çerçevede insan kaynakları basamaklarının kurumlara göre işleyişin farklılık
gösterip, göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle araştırma nitel
çalışma olup, betimsel analiz yöntemi kullanılarak fenomenoloji modeli ile
gerçekleştirildi. Çalışma grubu olarak İstanbul ilinde özel okullarda görev yapmakta
olan 12 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri görüşme formu ile
toplanmıştır. Araştırmada veriler görüşme formu ile toplanıp, temalar ve kodlar tablo
ile oluşturulmuştur. Çalışmada özel okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşme
sorularına verdikleri cevaplar doğrultusunda işe alım sürecinde insan kaynakları
basamaklarının başarılı bir şekilde yürütülmesi öğretmeni motive ettiği, sürecin uzun
tutulması ve insan kaynakları basamaklarının işleyişinde çıkan sorunlar
öğretmenlerin motivasyonu düşürdüğü ifadeleri saptanmıştır. Çalışmada özel okul
öğretmenlerinin işe alım sürecinde motivasyona ilişkin algıları yaş ve kıdem
değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Özel okulda görev yapan
öğretmenlerin işe alım sürecinde motivasyonlarını arttırılması amacıyla insan
kaynakları basamaklarının yürütülmesi öğretmeni motive edici yönde olmalıdır.
Sürenin zaman performans olarak kısa tutulması, öğretmene verilen değerin işveren
tarafından belli edilmesi, her kurumda insan kaynakları birimi olması, öğretmenlerin
işe alım sürecinde işveren tarafından değerli hissettirilmesi önerilmektedir