Abstract:
Bu araştırma zenginleştirilmiş Fen Bilimleri dersinin ilkokul öğrencilerinin yaratıcı
düşüncelerine etkisinin var olup olmadığını, var ise yaratıcı düşünme becerileri
basamakları olan akıcılık, esneklik, orijinallik ve zenginleştirme olgularının
gelişiminde ne derecede etkisi olduğunu inceleme amacıyla yapılmıştır.
Araştırma İstanbul ili Sultangazi ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
Özel Medeniyet İlkokulu 4.Sınıf A şubesinde öğrenimine devam eden 27 öğrenci
üzerinde uygulanmıştır.
Araştırmada öğrencilerin yaratıcılıklarını ölçme adına Torrance Yaratıcılık testi Şekil
A Test ve Sözel A Test ve Torrance Yaratıcılık testi Şekil B Test ve Sözel B Test
tatbik edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu
tatbik edilmiştir.
Araştırmada yeterli sayıda uzman görüşü alınan bir zenginleştirilmiş Fen Bilimleri
programı kullanılmıştır. Programın uygulanmasından önce öğrencilerin
yaratıcılıklarını ölçmek için ön test olarak Torrance Yaratıcılık testi Şekil A Test ve
Sözel A Test uygulanmıştır. İlk uygulamanın ardından 12 hafta süresince söz konusu
olan öğretim programı uygulanmıştır. Programın uygulanmasının ardından
öğrencilere son test olarak, Torrance Yaratıcılık testi Şekil B Test ve Sözel B Test
tatbik edilmiştir. Son testin tatbiki üzerinden 3 hafta geçtikten sonra, öğrencilere
Torrance Yaratıcılık testi Şekil B Test ve Sözel B Test tekrar tatbik edilmiştir.
Deney grubunun ön test - son test, son test-kalıcılık testi ve ön test-kalıcılık testi
arasındaki ilişkisinin anlamlılık düzeyini belirlemek için Wilcoxon Test analiz
yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca demografik değişkenlerle ilgili verilerin
çözümlenmesinde Wilcoxon Testi, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal Wallis-H
Testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre ilkokul öğrencilerine yönelik
hazırlanan Zenginleştirilmiş Fen Bilimleri dersi programının, ilkokul öğrencilerinin
yaratıcı düşünce becerilerini anlamlı düzeyde arttırmıştır. Elde edilen bulgulara
dayanarak öneriler getirilmiştir.