Özet:
Dünyada sivil hava kargo tasımacılıgı yirminci yüzyıl basında posta tasımacılıgı ile
baslamıstır. Günümüzde ise çok farklı ürün çesitleri ile müsterilerine hizmet
vermektedir. Sivil hava kargo tasımacılıgının tercih edilmesindeki en önemli etken
zaman kısıtını iyi kullanmasıdır. Diger tasıma türlerinden bariz bir sekilde hızlı olması,
cografi ve siyasal kosullardan en az derecede etkilenmesi tercih sebebi olmasını
saglamaktadır. Bazı sartlarda alternatifsiz olmasına ragmen sivil hava kargo
tasımacılıgının sürekli bir gelisim içinde oldugunu söyleyebiliriz.
Özellikle 1970’lerden sonra sadece kargo ve kurye tasıyıcı özelligi olan isletmelerin
ortaya çıkmasıyla rekabet olusmus, bu isletmeler kargo ve kurye pazarına yenilikçi
ürünler sunmuslardır. Müsteri talepleri dogrultusunda gelistirilen yeni ürünler diger
ürünlere göre daha pahalı ürünler olmasına karsın, sagladıkları avantajlar nedeniyle
tercih sebebi olmaktadır. Bu isletmeler kendilerine özgü yönetim, organizasyon ve
operasyon yapılarıyla yolcu tasıyan havayolu isletmelerinden ayrılmaktadırlar.
Kurdukları tasıma aglarıyla ismini bile duymadıgımız ülkelere ve sehirlere hızlı bir
sekilde gönderinizi teslim etmektedirler.
Havayolu kargo tasımacılıgının kabul, depolama ve tasıma kuralları da geçen süre
içinde belirlenmis olmakla birlikte uygulamalar düzenli bir sekilde teknolojideki
gelismelere ve hava kargo otoritelerinin tavsiyelerine paralel olarak
güncellenmektedir.
Havayolu kargo göndericileri diger tasıma türleri göndericileri gibi fiyata karsı
hassastırlar. Tasıma ücretleri ise diger tasıma türlerinden daha yüksek oldugu için
göndericilerin hassasiyetleri daha fazla olmaktadır. Havayolu kargo tasıyıcıları ise bu
engeli asabilmek için ürün çesitlendirmesine gitmektedirler.
Bu çalısmamızda sivil hava kargo tasımacılıgının tarihsel gelisimiyle ve lojistik
terimleriyle birlikte hava kargo tasımacılıgına ait kurallar ile özel nitelikli kargoların
kabul, depolama ve tasıma kuralları incelenmistir.
Çalısmanın ikinci bölümünü ise hava kargo tasıyıcılarına ayırdık. Hava kargo
tasıyıcılarının maliyet kalemleri, fiyatlandırma stratejileri ve müsteri memnuniyeti
iliskisi incelendi.
Çalısmanın arastırma bölümünde ise hava kargo tasımacılıgında müsteri tercihlerini
etkileyen faktörleri belirledik ve bu faktörlerin önem derecelerin arastırdık. Hava kargo
pazarına sürülebilecek yeni bir ürünün piyasadan pay alabilmesi ve piyasada kalıcı
olabilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerektigini inceledik.
Çalısmamızın hem havayolu kargo tasıyıcılarına hem de göndericilerine yeni
ürünlerin piyasaya sunulmasında yol gösterici olacagına inanıyoruz.