Abstract:
Bu araştırmada Endüstri Meslek Lisesi, Teknik Lise ve Anadolu Teknik
Lisesi’nin Elektrik-Elektronik Teknolojileri Alanı’nda öğrenim gören
öğrencilerin bilgisayar kullanma becerilerine ilişkin algı düzeyleri saptanmaya
çalışılmıştır.
Araştırmanın verileri İstanbul İli Anadolu Yakası’nda yer alan Mesleki
ve Teknik okullardan toplanmış ve araştırmada küme örnekleme modeli
uygulanmıştır. Araştırmaya sekiz okuldan 497 öğrenci katılmıştır. Bu
çalışmada veriler tanımlayıcı bilgileri içeren öğrenci anketi ve Torkzadeh ve
Koufteros (2003)’un geliştirdiği “bilgisayar kullanma öz-yeterlik algısı ölçeği”
ile toplanmıştır. Anket ve ölçekler öğrencilerin sınıflarına gidilerek birebir
uygulanmış, kişisel bilgi formunda ve bilgisayar kullanım öz-yeterlik algı
ölçeğinde öğrenciler tarafından anlaşılmayan kısımlarda gereken açıklama
yapılmıştır.
Araştırma sonucunda çıkan verilere göre, İstanbul Anadolu Yakası’nda
mesleki ve teknik eğitim veren eğitim kurumlarının elektrik-elektronik
teknolojisi alanında okuyan erkek öğrencilerin kız öğrencilere oranı oldukça
fazladır. Ayrıca kız öğrencilerin başlangıç düzeyi bilgisayar becerileri ve
bilgisayar ağında çalışma becerileri açısından bilgisayar kullanma öz-yeterlik
algılarının erkek öğrencilerinden yüksek olduğu görülmektedir. İleri düzey
bilgisayar becerilerinde anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Araştırmada
internet bağlantınsa sahip olan öğrencilerin bilgisayar kullanma öz-yeterlik
algılarının internet bağlantısına sahip olmayan öğrencilere göre daha yüksek
olduğu saptanmıştır. Bunun dışında dikkat çeken bir başka noktada öğrencilerin bilgisayarı ve interneti en çok sohbet etmek için kullandıkları
sonucudur.