Abstract:
Çalışmanın amacı, yurt dışında Türkçe ve Türk kültürü dersini vermek
üzere görevlendirilen öğretmenlerin görevlerini tercih etme nedenlerini ve
görevlerine ilişkin beklentilerini tespit etmektir. Araştırmada nitel çalışma
yöntemi benimsenmiştir. Çalışma grubunu 2015-2016 ders yılında Avrupa
ülkelerinde Türkçe ve Türk Kültürü derslerine girmek üzere görevlendirilen,
farklı branşlardan toplam 171 öğretmen oluşturmuştur. Veriler 2 sorudan
oluşan soru kâğıdı aracılığı ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi
ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin çoğunun öncelikle
gelişme, ardından sorumluluk duyma ve son olarak yardımcı olma
amacıyla bu görevi tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin yurt dışı
görevlerinden beklentileri, tercih nedenleriyle paralellik göstermekte olup
bu beklentilerin yanı sıra öğretmenlerin devletten uygun çalışma ortamı,
maddi destek ve iletişim için muhatap beklediklerini belirttikleri, gidilen
ülke vatandaşlarından ise iletişim, sevgi, saygı ve iş birliği bekledikleri
belirlenmiştir.