Abstract:
Eğitim ve öğretim insanlığın varoluşu ile başlamış olup, günümüze kadar birçok
yeniliklere uğramıştır. İlk eğitim bireylerden, yani eğitimcilerden alınırken, yazının
icadı ile kitaplara, yani yazılı materyallere doğru bir yükseliş göstermiştir. Günümüzde
ise eğitimin içerisinde teknoloji yer edinmeye başlamıştır. Bu gelişim eğitimciler ile
bilgisayarlar olarak devam etmektedir. Bilgisayarlar aktif kullanılarak, yazılı
materyaller artık günümüz teknolojisi ile zenginleşmek zorunda kalmıştır. Şu an akla
gelen “Robotlar öğretmenlerin yerini alabilir mi?” sorusuna benzer olarak ortaya
çıkan, bu yazılı kaynaklar da eğitimcilerin yerini alabilecek mi sorusunu
düşündürmeye başlamıştır. Yaklaşık üç asırdır gerçekleştirilen uzaktan eğitim
Türkiye’ ye ise iki asır kadar sonra gündem konusu olmuş ve gerekliliği kısa süre
içerisinde anlaşılmıştır. Uzaktan eğitim öğrenen, öğreten ve öğrenme kaynakları
arasındaki sınırlılıkları ortadan kaldırmaya çalışan, bunu gerçekleştirebilmek için
mevcut teknolojileri pragmatist bir yaklaşımla kullanan disiplinler arası bir alandır
(Bozkurt, 2017). Günümüzde yaşadığımız pandemi dönemi ile eğitim öğretimde
birçok kavram zorunlu değişiklilere uğramıştır. Bu değişikliklerin en büyük etkeni tüm
düzey seviyelerinin uzaktan eğitime zorunlu geçişişidir. Bu araştırmada, uzaktan
eğitimde yöneticilerin öğretmenlere sağladığı motivasyon etkisinin araştırılması
amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli
kullanılmış olup, özel okul ve devlet okulunda çalışan farklı branşlardan 403
öğretmene Okul Yöneticilerinin Demokratik Tutum ve Davranışları Ölçeği ve
Öğretmen Motivasyonu ölçeği uygulanmıştır. Her düzey öğretmeninin uzaktan
eğitimi gerçekleştirirken ihtiyaç duyduğu motivasyon ve destek farklılık
göstermektedir. Bu araştırma, uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin nelere
iv
ihtiyaçları olduğu, okul yöneticisinin rolü ve öğretmeni ile nasıl bir iletişim içinde
olması gerektiği gibi birçok sorunun cevabını açıklığa kavuşturmuştur. Uzaktan
eğitimin faydaları doğrultusunda; örgün eğitim ve uzaktan eğitim harmanlamış bir
öğrenme yöntemi ile devam edecektir. Sonraki dönemler için, uzaktan eğitimde okul
yöneticilerinin öğretmen motivasyonuna etkisi konusunda boşlukların tespiti ve bu
boşlukların giderilmesi için bizlere ışık tutacaktır. Çünkü bir eğitimde öğrenmeyi
öğretmen sağlar. Öğretmen motivasyonu ne kadar yüksek olursa, sınıf ortamına
yansıttığı enerji de o kadar yüksek, öğrenme o kadar çeşitli ve kalıcı olacaktır.