Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10391
Title: ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN 8-12 YAŞ ARASI ÇOCUKLARDA DİKOTİK MOBİL TARAMA TEST SONUÇLARININ İNCELENMESİ
Authors: YILDIRIM, Elif Ceren
Issue Date: 2022
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu çalışmanın amacı; özel öğrenme güçlüğü olan ve sağlıklı olan 8-12 yaş arasındaki bireylere Türkçe Dikotik Mobil Tarama Testi aplikasyonunu uygulayarak, dikotik test sonuçlarının karşılaştırılması ve sağ kulak avantajının incelenmesidir. Çalışmaya normal işitmeye sahip 8-12 yaş aralığında, özel öğrenme güçlüğü tanılı 38 birey ve kontrol grubu olarak 38 sağlıklı birey olacak şekilde toplam 76 çocuk katılmıştır. Dikotik tarama testindeki dikotik sayı, kelime ve cümle testleri sessiz bir odada teste uygun çift kanallı kulaklık ile uygulanmıştır. Kontrol ve çalışma gruplarının test sonucunun karşılaştırılmasında Man Whitney U testi, sağ kulak avantajının değerlendirilmesinde Wilcoxon testi kullanılmıştır. Çoklu sürekli değişkenlerin sonuçları yorumlanırken Friedman ve Bonferroni testi kullanılmıştır. Gruplar arasında skorlar karşılaştırıldığında dikotik sayı testinde yönlendirilmiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 82,57±18,38; sağ kulak 87,00±16,06 ve çalışma grubunda sol kulak 45,78±20,87; sağ kulak 49,73±24,21 bulunmuştur (p<0,05). Yönlendirilmemiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 89,42±10,00; sağ kulak 90,78±10,75 ve çalışma grubunda sol kulak 61,84±21,16; sağ kulak 65,78±19,40 bulunmuştur (p<0,05). Dikotik kelime testinde yönlendirilmiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 85,10±19,47; sağ kulak 88,84±13,92 ve çalışma grubunda sol kulak 57,63±24,87; sağ kulak 54,20±16,37 bulunmuştur (p<0,05). Yönlendirilmemiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 89,21±13,68; sağ kulak 95,10±14,12 ve çalışma grubunda sol kulak 63,68±25,72; sağ kulak 65,26±25,11 bulunmuştur (p<0,05). Dikotik cümle testinde yönlendirilmiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 93,21±20,84; sağ kulak 97,63±16,83 ve çalışma grubunda sol kulak 42,89±24,03; sağ kulak 60,26±21,99 bulunmuştur (p<0,05). Yönlendirilmemiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 95,73±10,83; sağ kulak 98,73±11,02 ve çalışma grubunda sol kulak 64,47±21,89; sağ kulak 73,15±20,80 bulunmuştur iv (p<0,05). Kontrol grubunda sağ kulak avantajı incelendiğinde: dikotik sayı testinde, yönlendirilmiş koşulda %5,43; yönlendirilmemiş koşulda %10,36 olarak elde edilmiştir (p<0,05). Dikotik kelime testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %7,74; yönlendirilmemiş koşulda %6,89 olarak elde edilmiştir (p<0,05). Dikotik cümle testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %5,42; yönlendirilmemiş koşulda %4,31 olarak elde edilmiştir (p<0,05). Çalışma grubunda dikotik sayı testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %3,95; yönlendirilmemiş koşulda %3,94 olarak elde edilmiştir (p>0,05). Dikotik kelime testinde; yönlendirilmiş koşulda sol kulak avantajı %3,43; yönlendirilmemiş koşulda sağ kulak avantajı %1,58 olarak elde edilmiştir (p>0,05). Dikotik cümle testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %17,37 (p<0,05); yönlendirilmemiş koşulda %8,68 olarak elde edilmiştir (p>0,05). Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların sağlıklı çocuklara göre dikotik dinleme becerilerinin zayıf olduğu ve bu sebeple skorlarının daha düşük olduğu yönünde anlamlı fark elde edilmiştir. Aynı zamanda sağlıklı çocuklarda dikotik mobil tarama testinde sayı, kelime, cümle testlerinin yönlendirilmiş ve yönlendirilmemiş koşullarında sağ kulak avantajı elde edilmiştir. Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda sadece dikotik mobil tarama testinde yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı elde edilirken diğer test ve koşullarda elde edilememiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10391
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10503466.pdf2.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.