Özet:
İnsan sosyal bir varlıktır ve çevresindeki bireylerle sürekli bir iletişim
ve etkileşim halindedir. Bu sosyal yaşam içinde insanların davranışlarını
ve yaşamını şekillendiren bazı kalıplar gelişmektedir. Zaman zaman
bu kalıplar arasında uyuşmazlıklar yaşandığı ve kişilerin birbirleriyle
anlaşamadığı durumlar ortaya çıkabilmektedir (Budak ve Budak, 2010).
Örgütler, aynı amaca hizmet etmek için bir araya gelmiş, yöneten ve
yönetilenlerden oluşmuş yapılanmalardır. Örgüt içindeki bu iki grup
arasındaki iletişimin ve etkileşimin niteliği örgütün verimliliğini, çalışma
motivasyonunu, bireysel mutluluğu ve huzuru doğrudan etkilemektedir.
Burada en önemli etken nitelikli bir yönetimin varlığıdır. Bu sayede örgütsel
dayanışma, örgüt disiplini ve örgütü sahiplenme duygusu yaratılabilir.
Örgüt içinde kişilerin yerine getirmek durumunda oldukları görevlerinden
kaynaklanan bir örgütsel stres bulunmaktadır. Buna iş stresi ya da mesleksel
stres adını da verebiliriz. İş stresi dediğimiz durum, kişinin kendisinden
beklenen görev ve istekler karşısında sahip olduğu kaynaklarla buna cevap
veremediği durumlarda ortaya çıkmaktadır (Akyar, 2012). Eğer kişinin
kapasitesini aşan durumlar ortaya çıkar, rol ve sosyal çatışmalar yaşanır,
örgüt içindeki yapılanma ve yönetim stilinde aksaklıklar olursa, çalışanlar
üzerindeki stres düzeyi artar (Ayan, 2012).
İnsanlar günlerinin büyük bir bölümünü iş yerlerinde geçirmektedirler.
İş yaşamında stres ve gerginlik yaratacak birçok neden olabilir. Stres,
kişide kaygı seviyesini artırırken, uyku problemleri, kilo artışı, madde
kullanımının artması, öfke patlamaları ve depresyon gibi birçok soruna
da sebep olmaktadır. Çalışma şevkini kaybetmiş, dikkati dağınık, öfke
kontrolünü sağlayamayan kişilerde iş verimi azalırken, çevresiyle olan
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Okul Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stillerinin Öğretmenlerin Stres Düzeyiyle
İlişkisi: İstanbul İli Gaziosmanpaşa İlçesi Örneği
54
sosyal ilişkilerinde de sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu da iş başarısını
düşürerek, kısır bir döngü oluşmasına neden olacaktır (Bozkurt, Uluğ,
Çelik, Oktuğ, İçellioğlu, Özden ve Soysal, 2010).
Örgüt içerisinde aynı ya da farklı kademelerde birlikte çalışan kişilerin
aralarında oluşan çatışmalar, çalışmaların durması veya karışmasına neden
olabilir. Örgüt içinde yaşanabilecek potansiyel çatışmalar öngörülebilse
de engellenmesi hiç kolay değildir. Çünkü örgüt içinde bulunan bazı
kimselerin arasında kişilik yapısı, bilgi, tecrübe, algı ve inanç yapısındaki
farklılıklarından kaynaklanabilecek çatışmaların oluşması kaçınılmaz
olacaktır (Eren, 2001). Örgüt içinde yaşanabilecek tüm bu çatışmaların
örgütün yararına olacak şekilde yönetilmeleri, yöneticilerin zaman ve
enerjisini büyük ölçüde alan durumlardır. Bir başka ifadeyle yönetici,
birbirinden değişik gereksinim ve beklentileri bulunan kişilerin, hem
birbirleriyle hem de örgütle olan farklılıklarından doğan sorunları, örgütün
amaçlarına ulaşmasını sağlayacak şekilde yöneten kişidir. Bireylerin
değer yargıları, sorunları algılama şekilleri, çözüme ulaşmada izledikleri
yöntemler ne kadar birbirinden farklı ise çatışma ve uyuşmazlık yaşama
ihtimali de o kadar fazla olacaktır. Yöneticilerin bu uyuşmazlıkları örgütün
yararına olacak bir şekilde yönetebilmeleri için de daha fazla beceri sahibi
olmaları gerekecektir (Şimşek, 2002). Çatışmaların yaşanması kötü bir
yönetimin varlığına işaret etmez. Başarılı bir yönetici, çatışmaları sağlıklı
bir düzeyde tutarak, örgüt ve bireyler için olumlu sonuçlar doğuracak bir
şekilde örgütü yönetmeye çabalar. Yönetici öncelikle, örgüt ve birey için
çatışmaların meydana getirebileceği yararlarının ve zararlarının bilincinde
olarak ve çatışmayla ilgili önyargıları yok etmeye özen göstermelidir
(Karip, 2010).
Yöntem
Araştırmanın Amacı
Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin uyguladığı çatışma yönetimi stilleriyle,
öğretmenlerin yaşadıkları stres düzeylerinin ilişkisini araştırmaktır. Aynı
zamanda bu çalışmada okul müdürlerinin uyguladığı çatışma yönetimi stilleri ile
öğretmenlerin yaşadıkları stres düzeyleri ve ilişkisi okul müdürleri ve öğretmenlerin
çeşitli demografik özelliklerine (cinsiyet, yaş, medeni durum, bitirdiği okul, branş,
kıdem, o okuldaki çalışma süresi ve okul türü) göre karşılaştırılacaktır.
Aylin ATAY, Doç. Dr. Birsen GÜZEL
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (53-57) 55
Araştırma Modeli
Okul yöneticilerinin kullandıkları çatışma yönetim stilleriyle, bu stillerin
öğretmenler üzerinde yarattığı stresin belirlenmesinde ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin kullandıkları çatışma yönetim
stillerinin, müdürlerin ve öğretmenlerin demografik değişkenlerine göre
farklarının ve öğretmenlerin stres düzeyleriyle ilişkisinin belirlenmesinde
ise genel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın Evreni
Bu araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılı Eylül ayında,
İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesindeki devlet ilk ve ortaokullarında görev
yapan sınıf ve branş öğretmenleriyle okul müdürleri oluşturmaktadır.
Örneklem
Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesindeki ilk ve
ortaokullarda çalışan 300 öğretmen ile 12’si aynı zamanda hem ilkokul
hem de ortaokul müdürü, 1’i ortaokul, 3’ü ise ilkokul müdürü olmak üzere
16 müdüre uygulanmıştır. Öğretmen anketlerinde eksik bilgi girişi olması
nedeniyle sadece 266 tanesi değerlendirmeye uygun bulunmuştur.
Sonuç
Öğretmenlerin algılarına göre müdürlerin en çok tümleştirme çatışma
yönetim stilini, daha sonra sırasıyla uzlaşma, kaçınma, ödün verme ve en
az da hükmetme çatışma yönetim stilini kullandığı bulunmuştur. Erkek
öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre, müdürlerinin tümleştirme, ödün
verme, kaçınma ve uzlaşma çatışma yöntemini daha fazla kullandığını
düşündükleri tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin kullandığı çatışma
yönetim stillerinin, kadın öğretmenler üzerinde, erkek öğretmenlere göre
daha çok stres yarattığı bulunmuştur.
Erkek müdürler, kadın müdürlere göre daha fazla tümleştirme, ödün
verme, kaçınma ve uzlaşma çatışma yönetim stilini kullanırken, kadın
müdürler hükmetme çatışma yönetim stilini erkek müdürlere göre daha
fazla kullanmaktadırlar. 31-40 yaş aralığındaki müdürler, 41 yaş ve
üzerindeki müdürlere göre tümleştirme, ödün verme, kaçınma ve uzlaşma
çatışma yönetim stilini daha fazla kullanırken, hükmetme çatışma yönetim
stilini en fazla 41-50 yaş aralığındaki müdürler kullanmaktadırlar. Evli
Okul Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stillerinin Öğretmenlerin Stres Düzeyiyle
İlişkisi: İstanbul İli Gaziosmanpaşa İlçesi Örneği
56
müdürler tümleştirme, ödün verme, kaçınma ve uzlaşma çatışma yönetim
stilini, bekar müdürlere göre daha fazla kullanırken, bekar müdürler
hükmetme çatışma yönetim stilini daha fazla kullanmaktadırlar.11-15 yıl
arası hizmet süresi olan müdürler tümleştirme, ödün verme ve uzlaşma
çatışma yönetim stilini daha fazla uygularken, 16-20 yıl arası hizmet süresi
olan müdürler diğerlerine göre hükmetme çatışma yönetim stilini daha çok
uygulamakta, hizmet süresi 26 yıl ve üzerinde olan müdürler ise kaçınma
çatışma yönetim stilini diğerlerine göre daha fazla kullanmaktadırlar. 6-10
yıl arası okul yöneticiliği yapmış olan müdürler tümleştirme, ödün verme
ve uzlaşma çatışma yönetim stillerini daha fazla kullanırken, hükmetme
çatışma yönetim stilini en çok, 11-15 yıl arası okul yöneticiliği yapmış
olan müdürler kullanmakta, kaçınma çatışma yönetim stilini ise 21-25 yıl
arası okul yöneticiliği yapmış olan müdürler kullanmaktadır. Beş yıldan
fazla aynı okulda yöneticilik yapan müdürlerin, tümleştirme ve uzlaşma
çatışma yönetim stillerini daha fazla kullandığı tespit edilmiştir. Eğitim
Enstitüsü mezunu olan müdürler ve ardından yüksek lisans mezunu olan
müdürlerin, Eğitim Fakültesi mezunu müdürlere göre daha fazla kaçınma
çatışma yönetim stilini kullandıkları tespit edilmiştir. 1 ile 5 arasında
liderlik/işletme/eğitim yönetimi ve denetimi alanlarında eğitim, kurs ya
da seminer alan müdürlerin, 6 ile10 arasında kurs ya da seminer alan
müdürlerden daha çok, kaçınma çatışma yönetim stilini kullandıkları
görülmüştür. Okulda çalışan personel sayısı 61’in üstüne çıktığında,
kaçınma yönetim stilinin daha az kullanıldığı tespit edilmiştir.
Tümleştirme, ödün verme, kaçınma ve uzlaşma çatışma stilini daha çok
sergileyen müdürlerle çalışan öğretmenlerin çok düşük stres düzeyine
sahip olduğu, hükmetme çatışma stilini daha çok sergileyen müdürlerle
çalışan öğretmenlerin ise çok yüksek stres düzeyine sahip olduğu tespit
edilmiştir. Başta tümleştirme, daha sonra sırasıyla uzlaşma, ödün verme
ve kaçınma yöntemlerinin öğretmenler üzerinde olumlu etki yarattığı,
hükmetme yönteminin ise öğretmenler üzerindeki stres düzeyini artırdığı
görülmüştür.