Abstract:
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin mutluluk, psikolojik
sağlamlık ve öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemi, farklı fakültelerden 208 kadın ve 105 erkek olmak
üzere toplam 323 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla; Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu (OMÖ-KF), Genel
Öz Yeterlik Ölçeği (GÖYÖ), Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) ve
Kişisel Bilgi Formu (KBF) kullanılmıştır. Ölçekler yardımıyla toplanan
veriler SPSS 21.00 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde
frekans, yüzde, aritmetik ortalama, korelasyon analizi tekniklerinin yanı
sıra üniversite öğrencilerinin mutluluk, psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik
düzeylerinin, öğrenim görülen fakülte, sınıf düzeyi ve yaşanılan yere göre
farklılaşıp farklılaşmadığı, tek yönlü ANOVA analiz edilmiştir. Öğrencilerin
mutluluk, psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeylerinin cinsiyete göre
farklılaşıp farklılaşmadığının analizinde t testinden yararlanılmıştır. Yapılan
analizler sonucunda üniversite öğrencilerinin mutluluk, öz yeterlik ve
psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıf düzeyleri ve yaşanılan yere
göre mutluluk düzeyleri karşılaştırıldığında, manidar bir farkın görülmediği
sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda öz yeterlik, psikolojik sağlamlık ve
mutluluğu artırmaya yönelik ayrı ayrı çalışmalar yapılıp, etkililiği araştırılabilir.
Psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeyleri dördüncü sınıflara nazaran 1., 2.
ve 3. sınıf öğrencilerinde daha düşük bulunmuştur. Sonuçta, üniversitelerin
Psikolojik Danışma Birimlerinin özellikle üniversiteye yeni başlayacak
öğrencilere yönelik psiko-eğitim programları düzenlemesi faydalı olacaktır