Abstract:
Bu çalışmada öğretmenlerin stres kaynakları, stresle baş etme yolları ve
öğretmenlerin okul-aile-yaşam çatışma düzeyleri belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma, Rize’nin Fındıklı ilçesinde bulunan Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liseden oluşan 18 okulda
görev yapmakta olan 210 öğretmenle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri,
Doğan (2008)’ın geliştirdiği “Öğretmenlerin Stres Kaynakları ve Baş
Etme Yollarının Belirlenmesi Ölçeği” ve İbrahim Efe Efeoğlu (2006)
tarafındsan geliştirilen “İş-Aile Yaşam Çatışması Ölçeği” kullanılarak elde
edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmenlerin stres
kaynağı olarak; en fazla okul olanakları ve denetim sorunları ile
meslektaşlar ve öğrenciler ile olan iletişimi görmekte olduklarını
belirlemiştir. Ayrıca, öğretmenlerin bu stres faktörleri ile başa çıkmada; en
çok olumlu diyaloglarda bulunmak, sevdikleriyle zaman geçirmek ve
hobileri ile ilgilenmek gibi yöntemleri kullandıkları bulgulanmıştır.
Öğretmenlerin iş-aile-yaşam arasındaki çatışmaya ilişkin, belirlenen en
önemli bulgu ise iş sorumlulukları nedeniyle aileleriyle ilgili planlarını
değiştirmek zorunda kalmalarıdır. Aile-iş çatışması düzeyinde ise aile-ev
yaşantısının gereksinimleri nedeniyle iş ile ilgili yapılması gerekenlerin
ertelenmesi de bir çatışma alanı olarak ortaya çıkmıştır