Özet:
Amaç: İşitme kayıplı bireylerin, hedef duyguyu tanıma ve ifade etme becerileri
düşüktür. Bu çalışmanın amacı, koklear implant kullanan bireylerde duyguları sözel
ifade etme becerisini derin öğrenme ile değerlendirmek ve koklear implant kullanan
bireylerin eğitim öncesi ve eğitim sonrası derin öğrenme ile ses duygu analizleri
arasındaki farkı ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, veri setinin oluşturulması, derin öğrenme
algoritmasının oluşturulması/ eğitilmesi ve prototipin canlıya geçirilmesi (klinik
uygulama) olmak üzere üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Derin öğrenme
algoritmasının eğitilmesi için hazırlanan veri seti cümleleri nötr, mutluluk, hüzün,
öfke, korku ve şaşkınlık olmak üzere altı farklı duyguda Drama ve Oyunculuk
Bölümü’nde öğrenim gören 20 kadın ve 20 erkek öğrenci tarafından
seslendirilmiştir. Derin öğrenme eğitimi tamamlandıktan sonra 18- 40 yaş aralığında,
20 normal işiten ve 20 koklear implant kullanan olmak üzere toplamda 40 birey
çalışmaya dahil edilmiştir. Koklear implant kullanan bireyler resim ve animasyon
olmak üzere iki ayrı duygu eğitimi uygulandıktan sonra cümleleri tekrar
seslendirmiştir. Derin öğrenme yöntemi kullanılarak, eğitim öncesi ve eğitim sonrası
ses duygu analizleri karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Derin öğrenme eğitimi tamamlandıktan sonra test aşamasında
doğruluk oranı %93 elde edilmiştir. Derin öğrenme ile ses duygu analizi doğruluğu,
normal işiten bireylerde %94.3, koklear implant kullanan bireylerde eğitim öncesi
%68.25, koklear implant kullanan bireylerde eğitim sonrası %91.3 olarak elde
edilmiştir.
Sonuç: Koklear implant kullanan bireylerin ses duygu analizi doğruluk oranı,
normal işiten bireylerin ses duygu analizi doğruluk oranına göre daha düşük ve
koklear implant kullanan bireylerin eğitim sonrası ses duygu analizi doğruluk oranı
x
daha yüksek elde edilmiştir. Bu çalışma, işitme kayıplı bireyler için ilk olması ile
literatüre yenilikçi bir katkı sağlayacağı öngörülmektedir