Abstract:
Bu araştırma sosyal medya kullanımının annelerin öz değerlendirmelerine olan etkisini incelemek, literatüre katkı sağlamak ve sosyal medya kullanımı konusunda farkındalık yaratmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın problem cümlesi; “Annelerin sosyal medya kullanımlarının annelik kimliğine ilişkin etkisi nedir?”dir. Araştırmanın örneklem grubu en az bir çocuğa sahip 315 kadından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri 2019-2020 eğitim öğretim yılı güz döneminde oluşturulan anket aracılığı ile internet üzerinden toplanmıştır.
Araştırmanın problemi doğrultusunda verilerin elde edilmesi için ölçme aracı olarak “Demografik Bilgi Formu”, “Anlamsal Farklılık Ölçeği – Anne Olarak Ben” ve “Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, t-testi, One Way ANOVA testi ve Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir.
Araştırma bulgularına göre annelerin sosyal medyayı kullanma amaçları annelik kimliğini çeşitli yönlerden etkilemektedir. Annelerin sosyal medya kullanım süresi arttıkça, olumlu annelik algısı puanları azalmaktadır. Sosyal medyayı eğlenmek ve rahatlamak için kullanan anneler, kendilerini daha ‘merhametli’, ‘başarılı’, ‘iyi’ ve ‘olgun’ bir anne olarak değerlendirirken, sosyal medyayı insanları daha iyi tanımak için kullananlar, kendilerini daha ‘isteksiz’ ve daha az ‘yeterli’ bir anne olarak değerlendirmektedir.
Sosyal medyadan çocuğun beslenmesi, tuvalet eğitimi ve uyku düzeni hakkında yardım alan katılımcıların olumlu annelik algısı puanları, sosyal medyadan yardım almayan katılımcılara göre daha düşük çıkmıştır. Katılımcıların sosyal medya kullanım amaçlarının ve takip ettikleri içeriklerin; annelik kimliğine ilişkin algılarını olumsuz yönde etkilediği bulunmuştur.