dc.contributor.author |
Özdemir, Büşra
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-29T07:20:59Z |
|
dc.date.available |
2019-05-29T07:20:59Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2321 |
|
dc.description.abstract |
Akran eğitimi, eğitim alanında kullanılan yeni bir kavramdır. Literatürde, akran
öğretimi, akran destekli öğretim, akran yardımcılığı, akran öğrenimi gibi birçok
farklı ifadeyle kullanılmaktadır. En geniş manasıyla akran eğitimi; öğretici ve
öğrenen akrandan oluşan bireylerden akademik olarak ya da yaş olarak daha üst
olanın diğerine öğretmesi olarak tanımlanmaktadır.
Bu araştırma, akran eğitiminin okul öncesi ve ilkokul öğretmenlerinin akran
eğitimine ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca uygun olarak
hazırlanan problem ve alt problemlere çözüm bulmak amacıyla betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırma sürecinde nicel veri toplama araçlarından
yararlanılmıştır. Öğretmenlerin akran eğitimine ilişkin tutumlarını ölçmek ve sayısal
olarak açıklama amacı güden nicel araştırmanın niteliğine uygun olarak tasarlanan bu
çalışmada, araştırmacı tarafından geliştirilen “Akran Eğitimi Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında geliştirilen ölçek, araştırmacı tarafından
belirlenen örneklemde yer alan 270 okulöncesi ve sınıf öğretmenine uygulanmıştır.
Çalışmanın ikinci bölümünde hazırlanan güvenirlik ve geçerliliği yapılarak en son
şekli verilen “Akran Eğitimi Tutum Ölçeği” İstanbul ilinde bulunan Fatih ve
Küçükçekmece de görev yapan okulöncesi ve sınıf öğretmenlerine uygulanmıştır.
Araştırmanın evreninin Fatih ilçesindeki 338, Küçükçekmece’deki 66 okulöncesi ve
sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi ise araştırma kapsamında iki ilçeden
uygun örnekleme göre seçilmiş, gönüllülük esasına bağlı kalınarak oluşturulan 404
okulöncesi ve sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.
Akran eğitimi tutum ölçeğinin güvenirliliği iki yolla hesaplanmıştır. Birinci yol
ölçeğin Crombach alfa iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ölçeğin tümü için 0,889;
birinci boyut için 0,931; ikinci boyut için 0,711 olarak bulunmuştur. İkinci yol olarak
yarılama yöntemi kullanılarak ölçeğin güvenirliği hesaplanmış, testin Spearman
Brown iki yarı test korelasyonu 0,864 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar
doğrultusunda Crombach alfa iç tutarlılık katsayısının 0,70’den ve Spearman Brown
iki yarı test korelasyonunun 0,60’dan büyük olmasından dolayı Akran Eğitimi Tutum
ölçeği öğretmenlerin akran eğitimine ilişkin tutumlarını ölçmek için kullanılabilecek
güvenilir bir ölçme aracıdır.
Bu araştırmada, araştırma grubunu oluşturan öğretmenlerin demografik özelliklerini
(yaş, cinsiyet, eğitim durumu, branş, kıdem, çalıştığı kurum türü, öğretmenlik
mesleğinden memnuniyeti, çalıştığı ilçe ve akran eğitimine ilişkin eğitim alma
durumu) betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmış sonra ölçeğin toplam
puanları için, ss, SHx, değerleri çizelgeler halinde sunulmuştur. Araştırmanın bu
bölümünde örneklem grubunu oluşturan öğretmenlerin Akran Eğitimi Tutum
Ölçeğinden aldıkları puanların cinsiyet, branş, çalıştığı kurum türü, çalıştığı ilçe ve
akran eğitimine ilişkin eğitim alma durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız t testi; yaş, eğitim durumu, kıdem ve
öğretmenlik mesleğinden memnuniyeti değişkenlerine göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), ANOVA
sonucunda gruplar arasında fark bulunduğunda, farklılığın kaynağını (hangi gruplar
arasında olduğunu) belirlemek için post-hocScheffe analizine yer verilmiştir.
Akran Eğitimi Tutum Ölçeği ve Alt Boyutlarına İlişkin Betimsel İstatistik
sonuçlarına göre araştırmaya katılan öğretmenlerin akran eğitimine yönelik
tutumlarının puan ortalaması 4,02 olarak bulunmuş, bu değerin ise yüksek düzeyde
olduğu ortaya çıkmıştır. Akran eğitimine ilişkin tutumun 1.boyutunun puan
ortalaması 4,18 olarak bulunmuş olup bu değerin yüksek düzeyde olduğu
görülmektedir. Tutumun 2.boyutunun puan ortalaması ise 3,41 olduğu ortaya çıkmış,
bu değerin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç olarak yapılan çalışmada öğretmenlerin akran eğitimine ilişkin tutumları,
kullanım ve içerik boyutu cinsiyete göre incelendiğinde istatistiksel açıdan anlamlı
bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Akran eğitimi tutum puanlarının ve alt
boyutlarının puanları genç öğretmenlerde daha yüksek çıkmıştır. Akran eğitimi
tutum puanı, kullanım boyutu ve içerik boyutu meslek lisesi ve ön lisans mezunu
öğretmenlerde daha yüksek çıkmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin tutum puanları,
içerik ve kullanım alt boyutu puanları sınıf öğretmenlerinden daha yüksek çıkmıştır.
Daha az kıdeme sahip öğretmenlerin tutum puanları, kullanım ve içerik boyutları
daha yüksek çıkmıştır. Akran eğitimi tutum ölçeği puanları ve program içeriği alt
boyutu tutum puanları, özel okulda çalışan öğretmenlerde daha yüksek çıkmıştır.
Öğretmenlik mesleğinden memnun olmayan öğretmenlerin akran eğitimi tutum
puanı ile kullanım boyutu meslekten memnun olan öğretmenlerden daha yüksek
çıkmıştır. Akran eğitimi tutum puanı, kulanım boyutu ve içerik boyutu akran eğitimi
alan öğretmenlerde yüksek çıkmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Akran |
tr_TR |
dc.subject |
Akran Eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
Peer |
tr_TR |
dc.subject |
Peer Education |
tr_TR |
dc.title |
OKUL ÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN AKRAM EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUMLARI |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Peer education is a new concept in education area. Peer Education is used with
different expressions in the educational literature such as Peer education, peer
assistance, education with peer support, and peer learning. In other expression of
Peer education, it is described that one of peer educator who has older, educative and
instructive knowledge teaches to another person.
This survey made to inspect and search attitudes of pre-school and elementary
schools teachers towards Peer education. Scientific scanning method was applied to
find solutions the problems and sub-problems of this purpose. Quantitative data
collection method was used during the survey. Peer education attitude scale was used
to measure attitudes of the teachers towards peer education and quantitative research.
The scale, which was developed early stage of research, was used to 270 pre-school
and elementary school teachers who were selected by the researcher. Peer education
attitude scale was applied to pre-school and elementary school teachers who work in
Fatih and Kucukcekmece, Istanbul region at the second part of research. And it
revised and tested final version of the research. This survey consists of 338 preschool
and elementary school teachers at Fatih, Istanbul and 66pre-school and
elementary school teachers at Kucukcekmece, Istanbul. Samples were selected in
two different town. 404 pre-school and elementary school teachers were selected as a
volunteer fort his survey.
Peer education attitude scale was calculated with two different methods. First of all,
Crombach alfa inner consistency coeeficiency was calculated for the whole scale
0,889; for first dimension 0,931, second dimension 0.711. The median method was
used to calculate and test reliability level of the survey as second method. Spearman
Brown was found two half test correlations 0,864. Because of the fact that Crombach
is bigger than 0,7 and Spearman Brown half test correlation is bigger than 0,6, Peer
education attitude scale is a reliable instrument to measure the teachers’ attitudes
towards Peer education.
At this part of the survey, teachers’ demographic features (gender, age, education
level, majors, type of institution, satisfaction of being teacher, town where the
teacher work, condition of peer education) were found frequencies and percentile
distribution, and then SS and SHx values were distributed equally and represented
with tables. The teachers were tested with analysis of variance (ANOVA) to find the
differences between dependent and independent variables(gender, age, education
level, majors, type of institution, satisfaction of being teacher, town where the
teacher work, condition of peer education). The researcher applied independent T test
to the teachers to specify the satisfaction level of teachers. After the results of ANOVA, if there are different results, post-hocScheffe was applied to find the
reasons of differences among groups.
The teachers’ average points was found 4,02 as a results of Peer education attitude
scale and this level was found high. First dimension average point was resulted 4,18.
This level is also high. Second dimension average point was found medium level
3,41.
As a result, there is no big differences between teachers’ attitudes towards peer
education, using peer education and contents of peer education at this survey when it
was searched statistically with gender. Peer education attitude points and subdimensions
points were found high on young teachers. Teachers who graduated from
college and occupational high schools were found higher Peer education attitude
points that other teachers. Pre-schools teachers’ attitudes points, usage and content
points and sub-dimentions points were found higher than elementary school teachers.
Teachers who have less experience were found higher attitudes points, usage and
content points than other teachers. Teachers who work on private schools were found
higher Peer education attitude scale points and program content sub-dimension
points than other teachers. Teachers who are not satisfied with their job were found
higher peer education attitudes points than teachers who are satisfied with their jobs.
Teachers who took peer education were found higher Peer Education Attitue points
than other teachers. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
139 |
tr_TR |