Abstract:
Sağlık iletişimi, hasta, hekim, sağlık çalışanı, sağlık kuruluşu ve bu süreci kapsayan,
sınırlandırılması mümkün olmayan bir kavramdır. Günümüzde hasta ve hekim
ilişkisinin önemi gittikçe artmaktadır. Hasta, hekimi ile kurduğu iletişimden memnun
olduğunda, kendini tedaviye daha rahat açabilmektedir. Sağlıklı iletişim, hastanın
sağlığında önemli rol oynamaktadır. Hekimin hastayı muayene ederken, tıbbi
terminolojisi ile iletişim kurması dahi hastanın iletişimde zorluklar yaşamasına sebep
olabilmektedir. Hekim açısından değerlendirildiğinde, hastasına yeteri kadar zaman
ayıramaması dahilinde iletişimin kısıtlanması açısından sebebiyet vermektedir.
Hastanın, tedavisi hakkında hekimi tarafından yeteri kadar bilgiye sahip olması
gerekmektedir. Hasta, tedavisi hakkında yeteri kadar bilgiye sahip olmadığında, sosyal
mecralardan veya başka yollardan hastalığı ile ilgili yanlış bilgiler edinebilmektedir.
Bu durum hastanın sağlığını olumsuz yönde etkileyebilmektedir.
Hasta ve hastalık kavramlarında, hasta hakları kavramı ortaya çıkmaktadır. Hasta
hakları kavramı, hem hastanın haklarını, hem de hekimi koruma altına almaktadır.
Hasta hakları kavramı, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi açısından
önem taşımaktadır. Hekim tarafından, hastaya yapılan tedavi ile birlikte aralarında bir
iş birliği doğmaktadır. Hasta ve Hekim arasında oluşan bu iş birliği, hastanın
tedavisinde iyileşme sağlamayı amaçlamaktadır. Hekim, hastaya uyguladığı
müdahaleler esnasında, tedavi hakkında gerekli bilgilendirmeleri yaparak, hasta
hakları ve hasta rızası kapsamında, hastanın rızasını almaktadır. Hasta, kendi tedavisi
ile ilgili karar verme ve tedaviden çekilme haklarına yasal açıdan sahiptir.
Hekim ve hasta ilişkisinde, etkin ve sağlıklı iletişimin oluşabilmesi, hekimin hastayı
dinleyebilmesi, hastanın hekime güvenmesi ve hekimin empati yeteneğini
geliştirebilmesi ile birlikte sağlanabilmektedir. Empati, hekimlerin hastaya karşı
kullanması gereken ve iletişimde pozitif bildirimler sağlayan bir kavramdır. Hasta ve
hekim arasındaki ilişkide, hekim tarafından, hastaya onun dünyasından baktığı
anlamını veren ve aralarındaki iletişimde önem arz eden bir kavramdır. Hastasına
karşı, empati uygulayabilen bir hekim, hastayı tamamen algılayabildiğinden, hasta ile
iletişimde başarılı olmaktadır. Hekimin hastayı dinlemesi ise, hastayla karşılaştığı
andan itibaren, hastanın söylediklerini bütünüyle algılayabilmesi ile mümkün
olabilmektedir. Bu çalışma sonuç olarak, hasta ve hekim ilişkisindeki olması gereken
iletişimi ortaya çıkarmayı amaçlamıştır.