dc.contributor.author |
Karanis, Aslı
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-25T05:40:46Z |
|
dc.date.available |
2019-05-25T05:40:46Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2126 |
|
dc.description.abstract |
Yapılan araştırmalar, duygusal istismarın çocuklarda ve ergenlerde olduğu gibi
yetişkinlerin de hayatında birçok olumsuz sonuç doğurduğunu ortaya koymaktadır.
Bazı durumlarda onarılması güç sorunlara neden olan duygusal istismar, çocuk,
ergen ve yetişkinlerin sosyal ilişkilerini ve sosyal gelişimlerini de olumsuz yönde
etkilemektedir. Yapılan araştırmalar, çocukluk döneminde duygusal istismara maruz
kalmış yetişkinlerin istismara uğramamış olanlara oranla ruhsal rahatsızlıklar yaşama
risklerinin daha fazla olduğunu göstermektedir. Araştırmaların ortaya koyduğu
duygusal istismar kökenli rahatsızlıklar, pek çok başlık altında incelenebilmektedir.
Bu araştırmanın amacı ise,üniversite öğrencilerinin algılanan duygusal istismar
düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, duygusal
istismar ile atılganlık arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını inceleyerek, yaş,
cinsiyet, ekonomik durum vb. değişkenlerin bu ilişkideki rolünü ortaya koymaya
çalışacaktır. Araştırma evrenini İstanbul Aydın Üniversitesi’nde okuyan lisans ve
lisansüstü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci
bölümde duygusal istismar, ikinci bölümde ise atılganlık kavramı teorik açıdan
incelenerek alanyazı çalışması yapılmıştır. Üçüncü bölümde ise, İstanbul Aydın
Üniversitesi’nde yapılan çalışmanın bulgularına yer verilmiştir. Araştırma verilerine
ulaşmak için “Yetişkinler İçin Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği”, “Rathus
Atılganlık Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
SPSS 15 programında analiz edilmiştir. Cinsiyet değişeni ile duygusal istismar ve
atılganlık seviyesi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla T-testi analizi yapılmıştır.
Yaş, ailenin gelir durumu ve kardeş sayısı gibi ikiden fazla değişkeni olan verilerin
duygusal istismar ve atılganlık düzeyi ile karşılaştırılmasında Anova analizi
uygulanmıştır. Çalışmada ayrıca algılanan duygusal istismar toplam sayısal değerleri
ile atılganlık düzeyi toplam sayısal değerleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
korelasyon analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda,kız öğrencilerin duygusal istismar algılama düzeyleri, erkek
öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Ancak cinsiyet değişkeni ile atılganlık
düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Duygusal istismar algılama düzeyi
18-25 yaş arası öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Yaş değişkeni ile atılganlık
düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Duygusal istismar algılama düzeyi
ailelerinin gelir seviyesi yüksek olan öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Gelir
seviyesi değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Kardeş sayısı değişkeni ile algılanan duygusal istismar ve atılganlık düzeyi arasında
anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.
Son olarak, yapılan korelasyon analizi sonucuna göre; algılanan duygusal istismar
arttıkça atılganlık seviyesinin düştüğü saptanmıştır |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Duygusal istismar |
tr_TR |
dc.subject |
Atılganlık düzeyi |
tr_TR |
dc.subject |
Emotional abuse |
tr_TR |
dc.subject |
The level of assertiveness |
tr_TR |
dc.title |
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ALGILANAN DUYGUSAL İSTİSMAR DÜZEYLERİ İLE ATILGANLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
According to researchments, emotional abuse cause negative problems on the lifes
not only children and teenagers, but also adult people. In some situatios, emotional
abuse which cause irreparable problems, affect the social relations and social process
of adults, teenagers and children. Investigations show that the people who have been
exposed to emotional abuse during their childood, have more risks that facing with
mental illnesses than the other people. The mental illnesses which are shown by
researchments can be examined under various titles.
This study it examined relationship between university students emotional abuse
detection level with the level of assrtiveness. The study inquire the meaningful
relation between emotional abuse and the level of assertiveness and the role of the
variables such as age, sex, economical situation etc. on this relation. The rearsch
universe have been created by undergraduate students and graduate students of
Istanbul Aydın University. The study has 3 main sections. In the first part, emotional
abuse and secondly, the level of assertiveness have been examined theoretically and
studied on its literature. At the third section, there are findings of the study which has
been done at he Istanbul Aydın Universtiy. To get the datas of the study, “Perceived
Emotional Abuse Scale for Adults”, “Rathus Assertiveness Inventory” and “Personal
Information Form”have been used. The datas have been analized by the program
SPSS 15, Besides. Ttest analyze has been used to study f the relation between
emotional abuse and assertiveness level with the variant of sex. Also Anova analyze
system has been used for the datas with more than two variables such as age, family
income status and the number of brothers or sisters. On the other hand, for te
examining of the relation of the total numerical values between emotional abuse and
the level of assertiveness, Correlation Analysis
system also has been used.
As a result of the research, the emotional abuse detection level of female students are
more than male students. However. between the variable of sex and the level of
assertiveness can not be finded any meaningful relation.
The emotional abuse detection level has been founded more high level around the
students aged 1825 years. However,the variable of age and the level of assertiveness
can not be finded any meaningful relation The emotional abuse detection level has been founded more high level on the
students who have high income levels. However,the variable of income level and the
level of assertiveness can not be finded any meaningful relation. On the other hand,
accordinf to the study, there are not any meaningful relation between the variable of
the number of brothers or sisters and the level of assertiveness
The last point is that according tothe results of correlation analysis, when the
perceived emotional abuse increase, the level of assertiveness descrease, so there is
an inverse ratio between perceived emotional abuse and the level of assertiveness. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
87 |
tr_TR |