dc.contributor.author |
Ergüner, Mehmet
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-10T11:38:40Z |
|
dc.date.available |
2019-05-10T11:38:40Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1824 |
|
dc.description.abstract |
Bu ara tırmada mesleki eğitim kurumlarında çalı an öğretmen ve
yöneticilerin maruz kaldıkları yıldırma davranı ları ile mesleki tükenmi likleri
arasındaki ili kiyi belirlemek ve çözüm önerileri getirmek amaçlanmı tır.
Ara tırma Đstanbul ili Beykoz Đlçesindeki meslek liselerinde görev
yapan 251 öğretmen ile gerçekle tirilmi tir. Öğretmenlerin tükenmi lik
durumlarını ölçmek için “Piers - Herrisen Tükenmi lik Ölçeği” kullanılmı tır.
Maruz kaldıkları yıldırma davranı ları için “Đ Yerinde Yıldırma Ölçeği”
kullanılmı tır.
Veriler SPSS programında analiz edilmi tir. Öğretmenlerin maruz
kaldıkları yıldırma davranışları ve mesleki tükenmişlikleri, cinsiyet, ya ,
medeni durum, çocuk sayısı, e in çalı ması, eğitim durumu, branş, mesleki
kıdem ve okuldaki kıdem değişkenlerine göre değerlendirilmi tir. Verileri
analiz etmek için t testi ve One-Way-ANOVA kullanılmı tır. Ayrıca maruz
kalınan yıldırma davranı larının tükenmi lik üzerine etkisi incelemek için
regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma
davranışlarının mesleki tükenmişlikleri üzerinde olumsuz etkisi olduğu
belirlenmiştir. Demografik özelliklerden çocuk sayısı arttıkça öğretmenlerin
maruz kaldıkları yıldırma davranı larının artığı tespit edilmi tir. Evli olan
öğretmenlerin bekar olanlara göre daha fazla yıldırmaya maruz kaldıkları
tespit edilmiştir. Eğitim durumu arttıkça öğretmenlerin tükenmişliklerinin
arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca kültür dersi öğretmenlerinin meslek dersi
öğretmenlerine göre tükenmişlik durumlarının daha fazla olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinde maruz kaldıklarıyıldırma davranı larının etkili olduğu, fakat tükenmi liği, maruz kalınan
yıldırma davranı ları ile açıklamanın yeterli olmadığı ifade edilebilir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Psikolojik Yıldırma |
tr_TR |
dc.subject |
Yıldırma |
tr_TR |
dc.subject |
Duygusal incinme |
tr_TR |
dc.subject |
Tükenmişlik |
tr_TR |
dc.subject |
Stres |
tr_TR |
dc.subject |
Kültür Dersi |
tr_TR |
dc.subject |
Meslek Dersi |
tr_TR |
dc.subject |
Psychological Mobbing |
tr_TR |
dc.subject |
Mobbing |
tr_TR |
dc.subject |
Emotional Trauma |
tr_TR |
dc.subject |
Burnout |
tr_TR |
dc.subject |
Stress |
tr_TR |
dc.subject |
Cultural Courses |
tr_TR |
dc.subject |
Vocational Courses |
tr_TR |
dc.title |
MESLEK LİSESİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİKLERİ İLE MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
In this research, it is aimed to determine the relation between the
mobbing behaviors that teachers working in the vocational schools face and
their vocational burnouts and additionally to suggest solutions.
The research is conducted with 251 teachers working in the vocational
high schools in Istanbul`s Beykoz province. “Piers - Herrisen Burn-Out Scale”
is used to measure teachers` burnouts. `Working Place Mobbing Scale` is
used to measure mobbing behaviors that teachers` faced.
Datas are analyzed within to SPSS(a package computer program for
statistics analysis). Mobbing behaviors that teachers` face and their
vocational burnouts are examined within the variables: sex, age, marital
status, number of children, spouse works or not, education status, branch,
vocational seniority and seniority in the school. `t test` and One-Way-ANOVA
were utilized for data analysis. Additionally, regression analysis is conducted
for analyzing the effect of mobbing behaviours on burnouts.
The results revealed that mobbing behaviors that teachers face lead to
increase in level vocational burnouts. Under demographic characteristics, it is
determined that as the number of children increases mobbing behaviors
increase. It is found out that married teachers face more mobbing behaviors
then the single ones. It is observed that as the teachers` education levels
increase, their burnouts increase. Additionally, the results showed that
cultural class teachers have higher burnout rates than vocational class
teachers. It can be concluded that mobbing behaviors are effective on teachers` burnouts but, burnouts can not be explained only with mobbing
behaviors. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
102 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Yazar :ERGÜNER Mehmet
Tezin Adı :MESLEK LİSESİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİKLERİ İLE MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ
Tezin Türü : Yüksek Lisans
İstanbul – 2014 |
tr_TR |