DSpace Repository

MESLEK LİSESİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİKLERİ İLE MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ

Show simple item record

dc.contributor.author Ergüner, Mehmet
dc.date.accessioned 2019-05-10T11:38:40Z
dc.date.available 2019-05-10T11:38:40Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1824
dc.description.abstract Bu ara tırmada mesleki eğitim kurumlarında çalı an öğretmen ve yöneticilerin maruz kaldıkları yıldırma davranı ları ile mesleki tükenmi likleri arasındaki ili kiyi belirlemek ve çözüm önerileri getirmek amaçlanmı tır. Ara tırma Đstanbul ili Beykoz Đlçesindeki meslek liselerinde görev yapan 251 öğretmen ile gerçekle tirilmi tir. Öğretmenlerin tükenmi lik durumlarını ölçmek için “Piers - Herrisen Tükenmi lik Ölçeği” kullanılmı tır. Maruz kaldıkları yıldırma davranı ları için “Đ Yerinde Yıldırma Ölçeği” kullanılmı tır. Veriler SPSS programında analiz edilmi tir. Öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranışları ve mesleki tükenmişlikleri, cinsiyet, ya , medeni durum, çocuk sayısı, e in çalı ması, eğitim durumu, branş, mesleki kıdem ve okuldaki kıdem değişkenlerine göre değerlendirilmi tir. Verileri analiz etmek için t testi ve One-Way-ANOVA kullanılmı tır. Ayrıca maruz kalınan yıldırma davranı larının tükenmi lik üzerine etkisi incelemek için regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranışlarının mesleki tükenmişlikleri üzerinde olumsuz etkisi olduğu belirlenmiştir. Demografik özelliklerden çocuk sayısı arttıkça öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranı larının artığı tespit edilmi tir. Evli olan öğretmenlerin bekar olanlara göre daha fazla yıldırmaya maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Eğitim durumu arttıkça öğretmenlerin tükenmişliklerinin arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca kültür dersi öğretmenlerinin meslek dersi öğretmenlerine göre tükenmişlik durumlarının daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinde maruz kaldıklarıyıldırma davranı larının etkili olduğu, fakat tükenmi liği, maruz kalınan yıldırma davranı ları ile açıklamanın yeterli olmadığı ifade edilebilir. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Psikolojik Yıldırma tr_TR
dc.subject Yıldırma tr_TR
dc.subject Duygusal incinme tr_TR
dc.subject Tükenmişlik tr_TR
dc.subject Stres tr_TR
dc.subject Kültür Dersi tr_TR
dc.subject Meslek Dersi tr_TR
dc.subject Psychological Mobbing tr_TR
dc.subject Mobbing tr_TR
dc.subject Emotional Trauma tr_TR
dc.subject Burnout tr_TR
dc.subject Stress tr_TR
dc.subject Cultural Courses tr_TR
dc.subject Vocational Courses tr_TR
dc.title MESLEK LİSESİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİKLERİ İLE MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol In this research, it is aimed to determine the relation between the mobbing behaviors that teachers working in the vocational schools face and their vocational burnouts and additionally to suggest solutions. The research is conducted with 251 teachers working in the vocational high schools in Istanbul`s Beykoz province. “Piers - Herrisen Burn-Out Scale” is used to measure teachers` burnouts. `Working Place Mobbing Scale` is used to measure mobbing behaviors that teachers` faced. Datas are analyzed within to SPSS(a package computer program for statistics analysis). Mobbing behaviors that teachers` face and their vocational burnouts are examined within the variables: sex, age, marital status, number of children, spouse works or not, education status, branch, vocational seniority and seniority in the school. `t test` and One-Way-ANOVA were utilized for data analysis. Additionally, regression analysis is conducted for analyzing the effect of mobbing behaviours on burnouts. The results revealed that mobbing behaviors that teachers face lead to increase in level vocational burnouts. Under demographic characteristics, it is determined that as the number of children increases mobbing behaviors increase. It is found out that married teachers face more mobbing behaviors then the single ones. It is observed that as the teachers` education levels increase, their burnouts increase. Additionally, the results showed that cultural class teachers have higher burnout rates than vocational class teachers. It can be concluded that mobbing behaviors are effective on teachers` burnouts but, burnouts can not be explained only with mobbing behaviors. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 102 tr_TR
dc.identifier.bibliographictag Yazar :ERGÜNER Mehmet Tezin Adı :MESLEK LİSESİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİKLERİ İLE MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ Tezin Türü : Yüksek Lisans İstanbul – 2014 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account