Abstract:
Bu araştırmada ailelerin, özel gereksinimli çocuklarının eğitim hakkına ilişkin
görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Özel gereksinimli çocukların eğitim hakları
eğitime erişim hakkı, kaliteli eğitim hakkı ve öğrenme ortamında saygı görme hakkı
olarak üç ayrı kategoride incelenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırma çalışma grubu ise Bursa ilinde bulunan
özel gereksinimli çocuk sahibi 14 anne-baba oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, özel
gereksinimli çocuğu olan ailelerin karşılaştıkları sorunların çoğuyla tek başlarına baş
etmek zorunda kalmışlardır. Bu durum özel gereksinimli çocukların gerekli ve yeterli
tedavi, bakım, gelişim ve eğitim almalarını zorlaştırmaktadır. Özel gereksinimi olan
çocukların hizmet ve destek aldıkları kurum ile ilgili olarak verilen eğitimden velilerin
büyük çoğunluğunun memnun olduğu ve onların beceri gelişiminde yeterli olduğu
görülmüştür.