Abstract:
Araştırmada bireysel ve takım sporcularının duygu düzenleme ile öz
yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi çeşitli değişkenlere göre araştırılması
amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel niteliktedir. Araştırma örneklemi
uygun örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Araştırma ölçekleri, 2023 yılı
içerisinde İstanbul ilinde farklı lisans kurumlarında öğrenim gören yaşları 18 ile 25
arası değişen toplam 400 lisanslı sporcu öğrenciye yüz yüze görüşülerek
uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik
özelliklerini belirlemeye yönelik 6 maddeden oluşan “Kişisel Bilgi Formu”, Tingaz ve
Ekiz (2021) tarafından geliştirilen “Sporcu Duygu Düzenleme Ölçeği’’ ile Koçak
(2020) tarafından geliştirilen‘‘Sporcu Öz Yeterlik Ölçeği’’kullanılmıştır. Veri analiz
programı kullanılarak değişkenlerin yüzde (%), frekans, ortalama ve standart sapma
değerler açısından tanımlayıcı istatistikleri yapılmıştır. İkili karşılaştırmalarda T testi,
puanlar arasında önemli bir farkın olup olmadığını belirlemek için α=0.05 anlamlılık
düzeyinde Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA
testleri uygulandı. Değişkenler arası ilişkilerin belirlenmesinde Çoklu Doğrusal
Regresyon ve Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
sporcu yaşı ile öz yeterlik ve duygu düzenleme arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır.
Sporcuların cinsiyetleri ile duygu düzenleme ve öz yeterlik arasında anlamlı fark
bulunamamıştır. Sporcuların yaptıkları sporun özelliğine göre öz yeterlik değişkeninde
anlamlı fark bulunamamıştır. Sporcuların yaptıkları sporun özelliğine göre duygu
düzenleme becerilerinde bireysel spor yapanlar lehine anlamlı fark bulunmuştur. Spor
yapma yılına göre duygu düzenleme ile anlamlı ilişki yokken öz yeterliliğin alt boyutu
olan spor disiplin yeterliliği arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Sporculuk düzeyine
iv
göre duygu düzenleme ile anlamlı ilişki yokken öz yeterliliğin tüm alt boyutları
arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Sporcuların duygu düzenleme becerileri ve öz
yeterlikleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Bu bağlamda
sporcuların duygu düzenleme becerilerinde yapılan spor türünün önemli olduğu
söylenebilir. Ayrıca sporcuların duygu düzenleme becerileri ve öz yeterlik
düzeylerinin birbirini olumlu yönde etkilediği görülmüştür.