Abstract:
Türkçe öğretiminde dil ve kültür bir bütünlük oluşturmaktadır. Türkçenin
söz varlığını oluşturan atasözleri, deyimler, tekerlemeler, bilmeceler vb.
kalıplaşmış ifadeler ile kültür aktarımı büyük ölçüde sağlanmaktadır.
Bu çalışmada, Türkçe öğretiminde atasözleri ve deyimlerin kültür
aktarımındaki rolü vurgulanmaktadır. Ders kitapları hedef dilin kültürü
ile öğrenci arasında bir bağ kurmaktadır. Bu amaçla “Altın Köprü Türkçe
Öğretimi Ders Kitabı (B1 Seviyesi)” atasözleri ve deyimlerin kullanımı
bakımından değerlendirilmiştir. Bu çalışmada, yöntem olarak nitel
araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Çalışmada
öncelikle dil-kültür ilişkisine yer verilmiştir. İkinci bölümde ise “Altın
Köprü Türkçe Öğretimi Ders Kitabı (B1 Seviyesi)” kültür aktarımı olarak
atasözleri ve deyimlerin kullanımı bakımından incelenmiş ve tablo hâlinde
gösterilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda söz varlığı açısından
yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çalışmalarına bu çalışmanın yararlı
olacağı düşünülmektedir.