Abstract:
Bu araştırmanın amacı, influencer, takipçilerinde beğenilme arzusu ile beden
algısı arasındaki ilişkide sosyal etkinin aracı rolünü incelemektir. Bu araştırma
kapsamında beğenilme arzusu ile beden algısı arasında, beden algısı ile sosyal etki
arasında ve beğenilme arzusu ile sosyal etki arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?
Beğenilme arzusu ve beden algısı arasındaki ilişkide sosyal etkinin aracı rolü var
mıdır? Sorunlarına cevap aranmıştır. Yapılan araştırmada incelenmek istenen
durumun güncel olarak var olan durumu ölçekler aracılığı ile ölçülüp sonrasında
sonuç elde edildiğinden betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Türkiye’de yaşayan influencer takipçileri oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemi kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılan 259 (% 72,3) kadın ve 99
erkek (%27,7) olmak üzere toplamda 358 bireyden oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Vücut Algısı Ölçeği, Beğenilme Arzusu
Ölçeği ve Sosyal Etki Ölçeği Kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS
22 ve AMOS 22 programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Bağımlı iki grup
arasındaki karşılaştırmalar için T-testi, ikiden fazla grup karşılaştırmaları için
ANOVA testi, ilişki durumu için ise Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre beğenilme arzusu ve vücut algısı arasında negatif
yönlü anlamlı bir ilişki bulunurken, sosyal etki ve beğenilme arzusu arasında pozitif
yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal etki ve vücut algısı arasında ise negatif
yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan aracılık analizi sonucunda influencer
takipçileri üzerindeki sosyal etkinin beden algısı ile beğenilme arzusu arasındaki
ilişkiye kısmi aracılık ettiği sonucuna erişilmiştir. Aracılık analizinden elde edilen
bulguların yapısal modele ait uyum indekslerine bakıldığında ise iyi ve kabul
edilebilir uyum düzeyinde olduğu sonucuna erişilmiştir