Özet:
Mühendisler, yapıların hasar görmesine ve çökmesine yol açan killi zeminin
aşırı oturması ve düşük taşıma kapasitesi nedeniyle altyapı inşaatlarında
sorunlarla karşılaşmaktadır. Bu sorunu çözmek için çeşitli zemin iyileştirme
kullanılmaktadır. Bu tezin temel amacı, zeminin taşıma kapasitesini artırmak ve
toplam deformasyonunu azaltmaktır. Farklı yükler (50, 100, 150, 200 kPa) altında
farklı oranlarda (%5, %10, %15) çimento ile iyileştirilmiş bir kumlu-killi zemin
modeli çalışılmıştır. İyileştirilmiş kil-çimento zeminin fiziksel ve mekanik
özellikleri, literatürde mevcut ve İstanbul Aydın Üniversitesi laboratuvarlarında
bulunan sonuçlara dayanarak elde edilmiştir. Statik ve dinamik analizi
gerçekleştirmek için sonlu eleman yöntemi kullanılmıştır. Modellemede, zemin
profili belirtmek için 10 m derinliğinde tek tabakalı Kumlu-killi zemin
kullanılmıştır. Tüm hesaplamalar (statik ve dinamik), Mohr–Coulomb modeli
kullanılarak PLAXIS 2D'te yapılmıştır. Bu Araştırmada, ilk adım, plastik ve
konsolidasyon hesaplama türünü içeren statik bir analiz yapmaktadır. İkinci
adımda, dinamik analizi gerçekleştirmek için yerel ve uluslararası bir sismik kayıt
kullanılmıştır. Yerel sismik kaydı, maksimum ivmesi 0,628 g ile 7,6 Mw
büyüklüğündeki İzmit depremidir, uluslararası sismik kaydı, maksimum ivmesi
0,244 g ile 5,7 Mw büyüklüğündeki Upland depremidir. Bu çalışma sırasında,
zemin profilinin modellenmesine sönümleme faktörü eklendiğinde, zeminin
toplam deformasyonundaki değişikliklerin etkileri ortaya çıkarılmıştır. Bir
sonraki adım, deprem sırasında zemin davranışını değerlendirmek için İzmit ve
Upland deprem giriş hareketini kullanarak zemin profili için bir zemin tepki
analizini yapılmıştır. Bu tezin ana sonucu, statik ve dinamik analizlerde, %15
çimento ile iyileştirilmiş zeminin taşıma kapasitesini artırdığını ve toplam
deformasyonu azalttığını göstermektedir