Abstract:
Mesleki eğitim, kişinin belirli bir meslek özelinde bilgi, maharet ve iş
alışkanlıkları edinmesini sağlayan eğitimdir. Mesleki eğitim ile bireyleri var olan
sektör ihtiyaçlarına uygun yetiştirmek hedeflenmektedir. Çağımızda işsizlik, tüm
ülkelerin sorunudur, bu bağlamda gençlerin işsizliği de yaygınlaşmaktadır.
Mesleğinde iyi yetiştirilmiş, kendi eksikliklerini telafi edebilen, çağın imkân ve
olanaklarını kullanmayı bilen, teknolojik gelişmelere hâkim ve işine teknolojiyi adapte
edebilen gençler, işsiz kalma durumunu daha az yaşayacaktır.
Bu araştırma meslek lisesinde çalışan meslek dersi öğretmenlerinin öğrencilerin
kariyer gelişimine ilişkin algılarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Sektörle
okul arasında köprü görevi gören ve öğrencilerinin mesleğin ilk aşamalarından
başlayarak yanında bulunan meslek dersi öğretmenlerinin, öğrencilerinin kariyerleri
ile ilgili görüşleri oldukça önem arz etmektedir. Nitel araştırma yaklaşımı
benimsenerek yapılan bu araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim
yılında İstanbul ili Eyüpsultan ilçesine bağlı Alibeyköy Mesleki ve Teknik Anadolu
Lisesinde görev yapan 9 meslek dersi öğretmeninden oluşturmaktadır. Çalışma
grubundaki meslek dersi öğretmenlerine yarı yapılandırılmış görüşme formu yüz yüze
görüşme tekniğiyle uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularında meslek dersi öğretmenleri, öğrencilerin kişisel,
mesleki ve meslek eğitimi ile ilgili farkındalığının düşük olduğunu belirtmişlerdir.
Meslek öğrenmeye önem verilmediği, diplomaya önem verildiği görüşü hakimdir.
Öğretmenlerimiz her ne kadar öğrencinin kişisel ve mesleki yeteneklerini keşfedici
etkinlikler yapsalar da bu faaliyetin daha alt yaştaki eğitim gruplarında yapılması
gerektiğini düşünmektedirler. Mesleki eğitim sırasında yapılan staj çalışmalarının
kariyer gelişimi açısından önemine değinen katılımcılarımız, okul yönetimlerinin de
vi
öğrencide farkındalığı artıracak etkinlikler yapması gerektiğini fakat iş
yoğunluğundan dolayı bu durumun sadece öğretmenler tarafından yapılabildiğini
belirtmişlerdir. Öğrencilerin mezuniyet sonrasında kariyerlerine kendi mesleğinde
devam etme isteğinin çok az olduğu meslek dersi öğretmenlerimiz tarafından ifade
edilmiştir. Sektörün öğrencilerden beklentileri doğrultusunda öğretmenleri ve
öğrencileri daha etkin bilgilendirmek gerektiği düşünülmektedir