DSpace@İHÜ

ETKİLEŞİMLİ OKUMA YÖNTEMİNDE BARRETTT TAKSONOMİSİ İLE İLK OKUL 3 SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author YILDIRIM, Songül
dc.date.accessioned 2023-09-25T08:32:44Z
dc.date.available 2023-09-25T08:32:44Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/10558
dc.description.abstract Bu araĢtırmanın amacı etkileĢimli okuma yönteminde Barrett taksonomi kullanımının ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin geliĢimine etkisini araĢtırmaktır. AraĢtırmada verilerin toplanmasında ve analiz edilmesinde nicel araĢtırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu Ġstanbul ili Esenyurt ilçesinde bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 51 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi oluĢturmaktadır. Uygulama birbirine denk gruplar oluĢturularak deney grubunda 25 öğrenci, kontrol grubunda 26 öğrenci ile yürütülmüĢtür. Uygulamada Çetinkaya vd.‟nin (2021) hazırladığı Masallarla EtkileĢimli Okuma kitabındaki hazır planlardan faydalanılmıĢtır. Bu araĢtırmada etkileĢimli okuma yönteminde sorulan soruların etkililiği ölçülmek istendiği için deney ve kontrol grubunda etkileĢimli okuma uygulaması sabit tutularak her iki gruba da uygulama yapılmıĢtır. Deney grubu uygulamasında etkileĢimli okuma soruları Barrett taksonomisine göre hazırlanarak sorulmuĢtur. Kontrol grubunda ise kitaptaki hazır plan üzerinden etkileĢimli okuma uygulaması yapılmıĢtır. Uygulama ön test ve son testle birlikte 9 hafta sürmüĢtür. Bu araĢtırmada veri toplama aracı olarak AĢuluk (2020) tarafından geliĢtirilen “Okuduğunu Anlama Beceri Testi” kullanılmıĢtır. Okuduğunu anlama beceri testinde Barrett Taksonomisine göre hazırlanmıĢ 16 adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Testin değerlendirilmesinde AĢuluk‟un (2020) bu test için hazırladığı „Dereceli Puanlama Anahtarı‟ kullanılmıĢtır. Puanlama anahtarında 0-1-2 düzeyine karĢılık gelecek olası cevaplara göre puanlama yapılmıĢtır. Okuduğunu Anlama Beceri Testi ön test ve son testlerden elde edilen verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıĢtır. Verilerin analizinde çarpıklık-basıklık değeri, Q-Q grafikleri ve Shapiro-Wilk testi ile normallik ölçütüne bakılarak parametrik testlerden grup içi vi karĢılaĢtırmalarda bağımlı gruplar için t-testi, gruplar arası karĢılaĢtırmalarda bağımsız gruplar için t-testi kullanılmıĢtır. AraĢtırma sonuçlarına göre etkileĢimli okuma yönteminde Barrett taksonomisi kullanımı diğer etkileĢimli okuma uygulamasına kıyasla anlamlı farklılık göstermemiĢtir. Barrett taksonomisine göre hazırlanan okuduğunu anlama sorularının anlamlı düzeyde farklılık yaratmadığı sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ancak grup içi analiz sonuçlarına bakıldığında yapılan uygulamaların deney ve kontrol grubunda olumlu etkiler gösterdiği görülmüştür. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.title ETKİLEŞİMLİ OKUMA YÖNTEMİNDE BARRETTT TAKSONOMİSİ İLE İLK OKUL 3 SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster