Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı, 4-5 yaşları arasında okul öncesi çocuklarının
mutluluk olgusuna ilişkin algıları ve ebeveynlerin çocukların mutluluğunu artırmak
için kullandığı stratejileri belirlemektir. Nitel araştırma deseninin kullanıldığı
araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan ölçüt (kriter)
örnekleme yöntemi ile oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında, İstanbul ilinde bir
kadın doğum ve çocuk hastalıkları hastanesinin Çocuk Gelişimi Polikliniği birimine
başvuran 20 okul öncesi çocuğu ve onların ebeveynleri ile çalışılmıştır. Araştırmacı
tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme soruları, demografik bilgi formu
ve çocuk resimleri ile veriler toplanmıştır. Araştırmada toplanan nitel veriler içerik
analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre çocukların,
mutluluğu gülmek, sevinmek, güzel, sevmek, sevgi gibi pozitif duygu bildiren
sözcüklerle betimledikleri tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda çocukların, oyun
oynamak, televizyon izlemek, spor yapmak, denize gitmek, parka gitmek gibi oyun eğlence temelli aktivitelerin mutlu ettiği saptanmıştır. Çocukları en çok mutlu eden
kişilerin anne/babaları oldukları ve çocukların kendilerini oyun-eğlence içerikli yer ve
alanlarda mutlu hissettikleri görülmüştür. Çocukların, televizyon izlediklerinde, spor
yaptıklarında, parka gittiklerinde, hafta sonu, doğum günü gibi aktivite temelli oyun eğlence temalı zaman dilimlerinde çok mutlu oldukları tespit edilmiştir. Çocukların
mutluluk ile ilgili resim çizimlerinde en fazla oyun-eğlence ve doğa unsurlarına yer
verdikleri belirlenmiştir. Ebeveynlerin çocuklarını mutlu etmek için oyun oynamak,
gezdirmek, parka götürmek ve istediği yemekleri yapmak gibi stratejileri sıklıkla
kullandığı araştırmanın en önemli bulgularındandır