Abstract:
Bu çalıĢmanın amacı, Gençlik ve Spor Bakanlığı‟na bağlı „Gençlik
Merkezleri‟ çatısı altında spor, kültür, sanat, eğitim, sosyal sorumluluk,
gönüllülük, bilim ve teknoloji gibi çeĢitli alanlarda sunulan rekreasyonel faaliyet
ve programlara katılan bireylerin memnuniyet düzeyleri ve serbest zaman
okuryazarlıklarının incelenerek çeĢitli değiĢkenlere göre karĢılaĢtırılmasıdır.
AraĢtırma, iliĢkisel tarama modelinde betimsel bir çalıĢma olup, örneklemi uygun
örnekleme yöntemi ile oluĢturulmuĢtur. AraĢtırmaya, Ġstanbul ilinde çeĢitli
gençlik merkezlerine üye, 17 ve 28 yaĢları arasında 110 kadın (%43.8) ve 141
erkek (%56.2) olmak üzere toplam 251 kiĢi katılmıĢtır ( yaĢ=20.37, ss=3.21).
AraĢtırmada kullanılan veri toplama aracı iki bölümden oluĢmaktadır. Birinci
bölümde, demografik özellikler ve serbest zaman değerlendirme alıĢkanlıklarını
ölçen sorulara yer verilmiĢtir. Ġkinci bölümde ise; Yıldız ve Çoban (2020)
tarafından geliĢtirilmiĢ Gençlik Merkezleri Memnuniyet Ölçeği (GMMÖ) ve
Arslan (2018) tarafından geliĢtirilmiĢ Serbest Zaman Okuryazarlığı Ölçeği
(SZOÖ) kullanılmıĢtır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, ikili
karĢılaĢtırmalarda t testi ve Mann-Whitney testi, çoklu karĢılaĢtırmalarda tek
yönlü varyans analizi ANOVA testi ve Pearson Korelasyon testinden
yararlanılmıĢtır. Ġstatistiksel analizler, %95 güven aralığı ve =.05 anlamlılık
düzeyinde değerlendirilmiĢtir. AraĢtırma sonuçlarına göre; gençlik merkezlerine
üye olan ve faaliyetlerine katılan bireylerin gençlik merkezleri memnuniyet
ölçeği ve serbest zaman okuryazarlığı ölçeği puanlarında medeni durumlarına,
çocuk sahibi olma durumlarına, düzenli bir serbest zaman değerlendirme
aktivitesine sahip olma durumlarına, katıldıkları serbest zaman değerlendirme
aktivitelerinden tatmin olma durumlarına, refah durumlarına, serbest zaman
değerlendirme aktivitelerine bütçe ayırmakta zorlanma durumlarına göre anlamlı
iv
farklar oluĢtuğu tespit edilmiĢtir. Öte yandan, bireylerin gençlik merkezlerinde
katıldıkları faaliyetler ve sunulan hizmetlerle ilgili memnuniyet düzeyleri arttıkça
serbest zaman okuryazarlık puanlarının da artıĢ gösterdiği belirlenmiştir