DSpace Repository

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OYUN ALGISI VE COVİD-19 SÜRECİNİN ÇOCUKLARIN OYUNLARINA ETKİSİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author ELMASLAR, Büşra
dc.date.accessioned 2023-09-18T07:57:56Z
dc.date.available 2023-09-18T07:57:56Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/10399
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin oyun algısı ve Covid-19 sürecinin çocukların oyunlarına etkisi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu boyutta çalışma grubunu oluşturan Türkiye’nin 19 farklı ilinde görev yapan 137 okul öncesi öğretmeni rastgele seçilmiştir ve karma yöntem uygulanarak veriler ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve Kadim (2012) tarafından oluşturulan ‘Okul Öncesi Dönemde Oyun Öğretimi Öz-yeterlik Anketi’ vasıtasıyla 5’li likert yapı ve görüşme soruları uygulanmıştır. Yürütülen çalışma pandemi döneminde gerçekleştirildiği için veriler online platformda toplanmıştır. Çalışma kapsamında öncelikle okul öncesi öğretmenlerinin oyun öğretimi öz yeterliklerinin demografik özelliklerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği ele alınmış, ardından Covid-19 sürecinin çocukların oyunlarına etkilerine ilişkin 10 açık uçlu soruya verilen cevaplar incelenmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Güvenilirlik testi (Cronbach Alpha), verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri, değişkenlerin anlamlı farklılık gösterip göstermediklerini incelemek amacıyla da Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi uygulanmıştır. Görüşme sorularından ulaşılan cevaplara göre çocukların covid-19 sürecinde bir gün içerisinde ortalama 80 dakika oyun oynadıkları ve serbest oyun zamanlarının olduğu görülmektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuklara açık alanda ortalama 40 dakika oyun oynama fırsatı sundukları görülse de bunun yanında bazı faktörlerin etkileri tespit edilmiştir. Bu faktörler değerlendirildiğinde mevsim şartlarının önemli bir yer kapladığı ve geriye kalan katılımcıların imkânı olmaması sebebiyle açık havada oyun oynama fırsatı sunamadıkları görülmüştür. Tüm dünyayı etkileyen pandemi sürecinden yola çıkılarak okul öncesi öğretmenlerine yöneltilen iv nitel sorularda katılımcıların %99’unun Zoom uygulamasını kullandığı görülebilmektedir. Bu süreçte sınıf içerisinde çocukların oyun oynayabilmelerini sağlayabilmek için farklı yollar deneyen katılımcıların dışında sınıfın fiziki yapısının yetersizliğinden dolayı alternatifler denemeyen katılımcıların da bulunduğu tespit edilmiştir. Çoğunlukla okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde çocuklarla etkileşimlerinde azalma olduğu görülürken, aile ile iş birliği içerisinde olmaya gayret gösterdikleri ve TRT EBA, WhatsApp gibi platformların tercih edildiği görülmüştür. Toplam 50 katılımcı, çocuklarının oyun süresinde azalma gözlemlerken, 36 katılımcı ise çocuklarının oyun oynama sürelerinde artış gözlemlediğini belirtmiştir. Genel olarak çocukların Covid-19 döneminden önemli bir boyutta etkilendiğini, bu etkilenmenin oyunlarına da yansıtıldığını görebilmek mümkündür. Okul öncesi öğretmenlerinin oyun öğretimi öz yeterliğinin yaşa, mesleki kıdeme, kadro durumuna, sınıf mevcuduna, görev yapılan okulun yerine ve sınıfta yardımcı olması durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Öğretmenler oyun etkinliklerine yönelik planlama, uygulama ve mesleki yeterliliklerini çok yüksek seviyede algılamakta iken oyun etkinliklerini uygulama açısından kendilerini orta seviyede yeterli algıladıkları tespit edilmiştir. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.title OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OYUN ALGISI VE COVİD-19 SÜRECİNİN ÇOCUKLARIN OYUNLARINA ETKİSİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account