Abstract:
Bu araĢtırmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde
dijital içerik geliĢtirme konusundaki mevcut durumu tespit etmektir. Bu bağlamda
araĢtırmada veriler nicel araĢtırma desenlerinden bir olan betimsel tarama modeli
ile toplanmıĢtır. AraĢtırmada, yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin dijital
öğretim materyali geliĢtirme öz yeterlikleri ve ilgili alanda kullanılabilecek web
2.0 araçları tespit edilmiĢtir. Bu bağlamda Türkçeyi yabancı dil olarak uzaktan
öğretenlerin dijital öğretim materyali geliĢtirme öz yeterlikleri Korkmaz, Arıkaya
ve AltıntaĢ (2019) “Dijital Öğretim Materyali GeliĢtirme Öz-Yeterlik Ölçeği” ile
demografik bilgileri araĢtırmacı tarafından hazırlanan “KiĢisel Bilgi Formu” ile,
dil becerilerinin geliĢtirilmesinde kullanılabilecek dijital araçlar ise literatür
taraması ise toplanmıĢtır. Verilerin analizinde SPSS 21 paket programı
kullanılmıĢtır. Alanda kullanılabilecek dijital araçlar ise literatür taraması ise
toplanmıĢ ve içerik analizi ile sınıflandırılmıĢtır. Bu bilgiler kapsamında
araĢtırmada Türkçeyi yabancı dil olarak uzaktan öğretenlerin ölçekten alınan
puanlara bağlamında dijital öğretim materyali geliĢtirme öz yeterliklerinin
“yüksek” düzeyde olduğu görülmektedir. AraĢtırmada katılımcıların ölçekten
aldıkları puanlar ile cinsiyet, öğrenim durumu, mezun olunan bölüm, görev
yapılan birim, mesleki deneyim, uzaktan Türkçe öğretiminde dijital materyal
geliĢtirme programına katılma durumu ve uzaktan Türkçe öğretiminde dijital
öğretim materyaline ihtiyaç duyulan beceri arasında istatistiksel açıdan anlamlı
farklılık bulunamamıĢtır. Bu bilgilere ek olarak katılımcıların yaĢ, hâlihazırda
uzaktan Türkçe öğretimi yapma, uzaktan Türkçe öğretimiyle ilgili eğitim alma,
uzaktan Türkçe öğretiminde dijital materyal geliĢtirme ve son olarak uzaktan
Türkçe öğretimi için dijital öğretim materyali geliĢtirme konusunda kendilerini
yeterli hissetme değiĢkenleri anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiĢtir.
vi
Bu bilgilere ek olarak Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde
dijital içerik geliĢtirmek için kullanılabilecek dijital araçların neler olduğu ve
bunlardan nasıl yararlanılabileceğine yönelik 16 Web 2.0 aracı tespit edilmiĢ ve bu
araçlardan seçilen Halo AR, Storyjumper, Chegg Prep, Genial.ly, Memoji, Rytr,
Blackout Poetry, Classtools, Mindmeister” uygulamaları detaylı bir Ģekilde
amaçlanan dil geliĢim alanı bağlamında (dil becerileri, dil bilgisi, kelime bilgisi)
adım adım açıklanmıştır