Abstract:
KonuĢma bireyin duygu ve düĢüncelerini sözler ile ifade etmesidir. Bu
yönüyle yaĢamın her aĢamasında insanlar arasındaki en etkili iletiĢim aracı olarak
konuĢma gösterilebilir. Ġnsanların tüm yaĢamını etkileyen ve günlük hayatta sıkça
baĢvurulan bu becerinin geliĢtirilmesi büyük önem taĢımaktadır. Bu araĢtırmanın
amacı okuma çemberi yönteminin ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin konuĢma becerisi
üzerindeki etkisini incelemektir. AraĢtırma ön test-son test kontrol gruplu yarı
deneysel olarak yürütülmüĢtür. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu 2021-2022 öğretim
yılı Ġstanbul ili Eyüpsultan ilçesinde bir devlet ilkokulunda devam eden 46
üçüncü sınıf öğrencisi oluĢturmaktadır. AraĢtırmada veriler uygulama öncesi ve
sonrası “KonuĢma Becerisi Değerlendirme Rubriği” aracılığıyla toplanmıĢtır.
AraĢtırma sürecinde deney grubu öğrencileri ile Türkçe derslerinde dokuz hafta
boyunca okuma çemberi yöntemi ile kitap okumaları yapılmıĢtır. Kontrol
grubunda ise Türkçe dersleri Türkçe Öğretimi Programı çerçevesinde
yürütülmüĢtür. AraĢtırmanın verileri istatistik paket programı aracılığıyla
değerlendirilmiĢtir. Verilerin öncelikle normal dağılım gösterip göstermediğini
belirlemek amacıyla Shapiro-Wilk normallik testi yapılmıĢtır. Verilerin normal
dağılım göstermediği durumlarda parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi uygulanmıĢtır. Normal dağılım gösteren verilerde ise parametrik fark
testlerinden t-testi uygulanmıĢtır.
AraĢtırma sonucunda deney ve kontrol gruplarının son test verileri
değerlendirildiğinde deney ve kontrol grubu son testleri arasında anlamlı bir fark
olduğu ve bu farklılığın deney grubu lehine olduğu görülmektedir. Görülen bu
anlamlı farklılık ölçeğin alt boyutlarına göre değerlendirildiğinde okuma çemberi
yönteminin “Dil ve Anlatım” ve “Sunum” alt boyutlarında sınırlı, “Ġçerik”
boyutunda ise yüksek etki oluĢturduğu tespit edilmiĢtir. Bu sonuçlar ıĢığında
okuma çemberi yönteminin öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirdiği
söylenebilir.