Özet:
Bu çalışmanın amacı, ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin taslak yazılarının
cümle birleştirme tekniği aracılığıyla geliştirilmesini incelemektir. Çalışma ön test, son-test desenli yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırmada ön-test, cümle
birleştirme tekniği uygulamalarını içeren sekiz haftalık uygulama çalışması ve
son-test yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Kağıthane ilçesinde bir devlet
ilkokuluna devam eden 34 ilkokul ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney
grubundaki öğrencilerle yapılan öğretimde Türkçe dersinde yazma öğrenme
alanına yönelik uygulamalarda cümle birleştirme tekniği çalışmasına yer verilmiş,
kontrol grubunda ise bu derste herhangi bir müdahalede bulunulmamış ve Türkçe
dersi öğretim programına bağlı olarak yazma etkinlikleri sürdürülmüştür.
Araştırmada toplanan veriler, 6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Ölçeği ile
değerlendirilmiştir. Daha sonra deney ve kontrol grubunun ön-test ve son-test
verileri istatistiksel işlemler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın
sonuçlarına göre cümle birleştirme tekniği uygulanan ve uygulanmayan
öğrencilerin yazma başarı düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir
farklılık belirlenmiştir. Cümle birleştirme tekniği basit cümlelerin birleştirilmesi
çalışmaları ile başlayıp ilerleyen haftalarda daha fazla sayıda ve daha karmaşık
cümlelerin birleştirilmesi çalışmaları ile devam etmiştir ve öğrencilerin yazma
becerilerine olumlu katkı sağlamıştır. Sonuç olarak, gerçekleştirilen uygulamalar
ile cümle birleştirme tekniğinin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin yazma başarı
düzeylerine olumlu bir etkisi olduğu gözlemlenmiştir.