Abstract:
Bu çalışma, birinci sınıf öğretmenlerinin COVID-19 sürecinde uzaktan eğitime
yönelik tutumlarını, yeterliklerini ve görüşlerini incelemektedir. Araştırmaya 2020-
2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt ilçesinde bulunan ilköğretim okulu
birinci sınıf kademesinde görev yapan 165 sınıf öğretmeni katılmıştır. Karma
yöntemin eş zamanlı iç içe araştırma deseni ile yapılan bu çalışmada araştırmanın
nicel verileri “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği” ve “Çevrimiçi Uzaktan Eğitimde
Öğretmen Rollerini ve Yeterliklerini Belirleme Ölçeği” ile toplanmıştır.
Araştırmanın nitel verileri kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 10 katılımcıya
uygulanan “Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Araştırmanın nicel bölümünde
betimsel ilişkisel tarama modeli, nitel bölümünde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Nicel veriler analiz edildiğinde, birinci sınıf öğretmenlerinin uzaktan
eğitim tutumları ile iletişimci rolleri, teknik rolleri ve sosyal rolleri arasında pozitif
yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ve sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim rol ve
yeterliklerinin uzaktan eğitim tutumlarının %25’i üzerinde etkili olduğu tespit
edilmiştir. Nitel veriler analiz edilerek, birinci sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitimi
ile ilgili yeterlikleri, kullanılan uzaktan eğitim platformları ve süreç yönetimi,
uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimin farklılıkları olmak üzere 3 tema 24 kod
oluşturulmuştur. Uzaktan eğitimin her öğrencide farklı etkileri olduğunu ve tüm
öğrencilere ulaşılamamasından dolayı farklı etkileri olduğu, çoğunlukla EBA ve
Zoom platformlarının kullandıkları ve ders içeriklerini Morpakampüs ve Okulistik ile
zenginleştirdikleri anlaşılmıştır. Veli iletişimi ve ödev takibinde ise Whatsapp
kullanılmaktadır. Genel anlamda öğretmenlerin kendilerini teknoloji bilgisi
konusunda geliştirmeleri gerektiği belirlenmiştir. Öğretmenler hem yüz yüze hem
uzaktan eğitimde aynı öğretim yöntem ve teknikleri kullandıkları ve oyun destekli
öğretimden yararlandıkları ulaşılan sonuçlardandır. İleriki çalışmalar için öneriler ise
iv
şunlardır: Bu çalışma, İstanbul İli, Esenyurt ilçesi devlet okullarındaki birinci sınıf
öğretmenleri ile sınırlandırılmıştır. Veriler ülke genelinde, özel okullarda dahil
edilerek, bütün eğitim kademeleri dikkate alınarak ve öğretmenlerin uzaktan eğitime
yönelik hizmet içi eğitim durumları da değişken olarak belirlenerek veriler
toplanabilir. Ayrıca ileriki çalışmalarda öğrencilerle ilgili sadece akademik alana
yönelik değil, sosyal, fiziksel ve psikolojik alanlara yönelikte veriler de elde
edilebilir.