Abstract:
Makale kapsamında, 1926-1966 yılları arasında Türkiye’de yaşayan ve fotoğrafçılık yapan Avusturya
asıllı Othmar Pferschy’nin Türk fotoğrafına etkileri, 1935-1940 yıllarında T.C. Dahiliye Vekaleti Matbuat
Umum Müdürlüğü (Basın Yayın Genel Müdürlüğü) fotoğraf sorumlusu olarak çalıştığı döneme
ait fotoğraflardan üretilen “Fotoğrafla Türkiye” albümü ve kızı Astrit Von Shell tarafından 2005 yılı
Mayıs ayında İstanbul Modern Sanat Müzesi’ne bağışlanan fotoğraflarından oluşturulan seçki ile
2006 yılında açılan “Cumhuriyetin Işığında: Othmar Pferschy Fotoğrafları” sergi albümü incelenerek
belirlenmeye çalışılmıştır.
Pferschy’nin devlet adına çalıştığı süreçte ürettiği görseller, başta La Turquie Kemaliste dergisi
olmak üzere çeşitli broşür, afiş ve el ilanlarında kullanılarak genç Türkiye Cumhuriyeti’nin yurt dışı
tanıtımında önemli bir rol üstlenmiştir. Yurt içinde ise Pferschy’nin fotoğrafları takvim, pullar, paralar,
kartpostallar, kitap vb. yayınlarla birlikte açılan çeşitli sergilerle halka ulaşarak, fotoğraf algısının ve
kültürünün şekillenmesinde etkin olmuştur