Bu araştırmada, 5-8. sınıf öğrencilerinde ayrılma anksiyetesi, irritabilite ve
davranışsal sorunlar arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma kapsamında,
714 ortaokul öğrencisinde, Sosyodemografik Bilgi Formu, Ayrılma
Anksiyetesi Ölçeği, DSM 5 İrritabilite Ölçeği ve Güç ve Güçlükler Anketi
uygulanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, ortaokul öğrencilerinin
ayrılma anksiyetesi düzeylerinin irritabilite ve davranış sorunlarıyla
ilişkisi incelenmiştir. İstatistiksel analizler için SPSS 23.0 paket yazılımı
kullanılmıştır. İlişkisel desende yürütülen araştırmada Bağımsız Örneklem
t testi, Pearson Korelasyonu ve Hiyerarşik Regresyon Analizi
uygulanmıştır. Korelasyon bulgularına göre, öğrencilerin ayrılma
anksiyetesi puanları irritabilite ve davranış sorunları puanlarıyla pozitif
yönlü ve anlamlı ilişkili bulunmuştur. Öğrencilerin davranış sorunlarının
yordayıcıları incelendiğinde, ergenlerin davranış sorunlar, cinsiyet,
1 * Bu çalışma, Prof. Dr. Cebrail Kısa danışmanlığında araştırmacı Arzu Kaya’nın “5-8.
Sınıf Öğrencilerinin Ayrılma Anksiyetesi, İrritabilite ve Davranışsal Sorunları Arasındaki
İlişkinin İncelenmesi” adlı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Yüksek Lisans Öğrencisi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü,
Psikoloji Anabilim Dalı,
[email protected], ORCID: 0000-0003-3215-0858
Makale geliş tarihi / received: 17.03.2021
Makale kabul tarihi / accepted: 03.06.2021
DOI: 10.17932/IAU.EFD.2015.013/efd_v07i2005
Araştırma Makalesi
5-8. Sınıf Öğrencilerinin Ayrılma Anksiyetesi, İrritabilite ve Davranışsal Sorunları Arasındaki
İlişkinin İncelenmesi
yüksek irritabilite ve ayrılma anksiyetesi düzeyleri tarafından anlamlı
düzeyde yordanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin irritabilite ve ayrılma
anksiyetesinin davranış sorunları üzerindeki yordayıcı etkisi cinsiyetin
yordayıcı etkisinden daha yüksek bulunmuştur.