Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2405
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorÇalış, Ayten-
dc.date.accessioned2019-06-01T11:17:48Z-
dc.date.available2019-06-01T11:17:48Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2405-
dc.description.abstractFarklı bir boyuta doğru evrilen küreselleşme süreci ve üst düzey teknolojik imkanlar, günümüzde reel yaşam koşullarının ötesinde farklı bir dünya yaratmış ve artık algı boyutumuza hitap eden imaj, kurgu, reklam, sanal gerçeklik gibi unsurlar gerçek durumlardan çok daha önemli bir hale gelmiştir. Bugün bir şeyin gerçek halinden ziyade onunla ilgili algı çok daha fazla önemsenir olmuş ve bu durum adeta küresel ölçekte yaşanan bir algı oluşturma yarışına dönüşmüştür. Kurumsal iletişim, reklam, pazarlama, imaj ve itibar yönetimi, bireysel ya da kurumsal danışmanlık gibi ciddi bütçeler ayrılan dinamik sektörler; bu önemli sürecin en somut göstergeleri durumundadır. Bununla birlikte, herhangi bir konuda gerçeğe dayalı bir kamuoyu oluşturma yönelimi artık neredeyse demode olmuş; bu yönelimin yerini daha çok manipülasyon merkezli olan algı yönetimi almıştır. Halkla ilişkiler biliminin temel faaliyet alanlarından biri olan algı yönetimi, esasen kamuoyu oluşturma noktasında etkili bir iletişim stratejisidir ve bu yönüyle de iletişim biliminde önemli bir yeri vardır. Algı yönetiminin yine iletişim bilimini, halkla ilişkiler disiplinini ilgilendiren ve günümüzde çok daha fazla rağbet gören diğer yönü ise kitlelerin yanlış yönlendirilerek manipüle edilmesinde güncel bir yöntem olarak kullanılmasıdır. Algı yönetiminin bir iletinin hedef kitleye doğru şekilde algılatılmasına dayanan ve son dönemlerde bu mantıkla algılama yönetimi şeklinde tanımlanan müspet ve elzem yönü; halkla ilişkiler açısından önemli bir inşa metodudur. Kavramın toplum genelinde algı operasyonu olarak tanımlanan ve küresel düzlemde son derece acımasızca kullanılan manipülatif yönü de geleceğimiz adına aynı derecede önem arz etmektedir. Çalışmada bu iki yönün farkını net bir biçimde ortaya koyabilmek amaçlanmış ve algı yönetiminin müspet yönünden istifade edip menfi yönünden de korunabilmek için yapılması gerekenler dile getirilmiştir. Ayrıca tez kapsamında manipülasyona dayalı algı yönetiminin çözümlenmesi ile sistem eleştirisi arasındaki ortak payda ön plana çıkarılarak işlenmiş; ciddi bir mesaj bombardımanı ve manipülasyon dalgası içinde yutulduğumuz bu kaygan süreçten korunmaya yönelik çözüm önerileri vurgulanmıştır. Kurtlar Vadisi Gladio ve Kurtlar Vadisi Irak filmlerinin örneklem kabul edilmesindeki temel gaye ise; bu yapımların ulusal (Kurtlar Vadisi Gladio) ve uluslararası (Kurtlar Vadisi Irak) düzlemde yaşanan manipülasyona dayalı algı yönetimini çözümlemeleri, bu tarz bir algı yönetimini ifşa etme noktasında karakteristik birer örnek olmalarıdır.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectKamuoyutr_TR
dc.subjectAlgı Yönetimitr_TR
dc.subjectManipülasyontr_TR
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectSistem Eleştirisitr_TR
dc.subjectPublic Opiniontr_TR
dc.subjectPerception Managementtr_TR
dc.subjectManipulationtr_TR
dc.subjectPublic Relationstr_TR
dc.subjectSystem Criticismtr_TR
dc.titleBİR KAMUOYU OLUŞTURMA VE MANİPÜLASYON ARACI OLARAK ALGI YÖNETİMİ: KURTLAR VADİSİ ÖRNEĞİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThe globalization process and high-level technological possibilities that have evolved into a different dimension have created a different world beyond our real life conditions and the images such as image, fiction, advertisement, virtual reality which appeals to our perception dimension have become much more important than real situations. Today, the perception of a thing is far more precious than that of the real thing, and this situation has become a race to create a perception that lives on a global scale. Dynamic sectors, such as corporate communications, advertising, marketing, image and reputation management, individual or corporate consulting, which are severely budgeted, are the most concrete indicators of this important process. Hence, the tendency to create a public opinion based on reality on a certain topic is now outdated, and this orientation is replaced by perception management, which is mostly centered on manipulation. Perception management, which is one of the main fields of activity of the people-related science, is an effective communication strategy at the point of creating public opinion and it has an important place in communication science. The other aspect that perception management is interested in communication science, discipline of peoples relations and which is much more popular nowadays is to use it as an up-to-date method when the masses are misguided and manipulated. Based on the perception management’s correct perception of a message to a target group, and in the recent period, it has been defined as perception management it is an important method of construction in terms of relations with the people. The manipulative aspect of the concept, which is defined as perception operation in society as a whole, and which is extremely cruelly used on the global level, is equally important in the name of our future. In this study, it was aimed to clarify the difference between these two directions and also to utilize positive aspects and to protect negative sides so it is stated how the perception management should be done. Within the scope of this dissertation, the common ground between the analyze of perception management based upon the manipulation and critics of the system has been conducted in this research. Solution proposals are emphasized to protect the process which penetrates into our perceptions by a lot of implications and the waves of manipulation. The main purpose of the acceptance as samples of these films Kurtlar Vadisi Gladio and Kurtlar Vadisi Iraq is; the analysis of the perception management of these productions based on manipulation in the national (Kurtlar Vadisi Gladio) and international (Kurtlar Vadisi Iraq) plane is a characteristic example of the point of revealing such perception management.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber268tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
517564.pdf8.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.