Özet:
Reklamcılık ortaya çıktığından beri reklamlar, satın alma davranışlarımızı etkileyen
ve şekillendiren en etkili kitle iletişim araçlarından biri olmuştur. Yıllardır süregelen
televizyon reklamları günümüzde eski etkisini yitirmiş olsa da halen geleneksel
reklamcılığın en önemli araçlarından birisi konumundadır. Teknolojinin gün geçtikçe
gelişmesi ile dijital reklamcılık da günümüzde önemli bir reklam aracına dönüşmüştür.
Akıllı telefonların, tabletlerin ve bilgisayarların herkes tarafından ulaşılabilir hale
gelmesi ile internet kullanımın ve sosyal medya kullanıcı sayısının hızla yükselmesi,
internet reklamcılığının hız kesmeden büyüyen bir reklam ortamına çevrilmesine yol
açmıştır. Bugün internete ve getirilerine baktığımızda, alışkanlıklarımızı tamamen
değiştirdiği ve hayatımızda vazgeçilmez bir konuma geldiği yadsınamaz bir gerçek
haline gelmiştir. Geleneksel reklam mecralarının en yaygın kullanılan araçlarından biri
olan televizyonun bile reklam alanı daralmış ve dijital mecralarla iş birliği yapmaya
başlamıştır. Gazete, dergi, katalog vb. bir çok geleneksel mecra dijital dünyada yerini
almıştır. Geleneksel mecraların popülerliğini kaybetmesinin en önemli sebebi bu
mecraların tek yönlü iletişim modelini kullanıyor olmasından kaynaklıdır. Dijital
mecralarda ise bu durum ortadan kalkmakta, hedef kitle ile etkileşimli bir şekilde
iletişim kurulmaktadır. Bu etkileşim müşteriler ile marka arasında bir bağ
oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra dijital mecraların bütçelerinin televizyon, dergi,
gazete ve billboard gibi geleneksel mecraların bütçelerine kıyasla oldukça düşük
olması ve dijital mecraların hedeflenen kitleye direkt olarak ulaşıyor olması firmalar
için büyük avantaj sağlamaktadır.
Bu araştırmada temel olarak geleneksel reklamcılık ile dijital reklamcılık arasındaki
farklar incelenip, mecra seçiminde hangi reklam mecrasının daha etkili olduğu
avantajlarına ve dezavantajlarına göre analiz edilip, seçilen mecraya göre reklam
üretiminin farklılıklarını ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Araştırma için global
firmalardan biri olan Coca-Cola’nın ürünü olan Coca-Cola Energy’nin reklamları ele
alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre dijital reklamlar geleneksel reklamlara göre
bilgilendirme, özel hedef kitle seçimi, tüketici ile birebir iletişime geçme ve
sonuçlarının ölçülebilir olması gibi avantajları elinde bulundursa da birkaç mecrayı
aynı anda kullanmanın markalar için üç yüz atmış derece bir iletişim modeli sağladığı
sonucuna varılmıştır