Abstract:
Bu araştırmada kadın yöneticilerin ve kadın yöneticilerle çalışan
öğretmenlerin deneyimleri incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma deseni
kullanılmıştır. Örnekleminin belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden
ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış, ölçüt olarak 1- Okul yöneticisinin kadın
olması, 2- Okul yöneticisinin en az bir yıldır o okulda görev yapıyor olması, 3-
Okul yöneticisinin araştırmaya katılmaya gönüllü olması dikkate alınmıştır.
Ayrıca bu okullarda çalışan farklı cinsiyetlerdeki öğretmenler araştırmaya dâhil
edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak verilere ulaşmak amacıyla
görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 6 kadın
yönetici 9 öğretmen olmak üzere 15 kişi oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda,
kadın yöneticilerin yöneticiliği seçme nedenlerine ve çalıştıkları okuldaki
deneyimlerine ilişkin farklı bulgular elde edilmiştir. Kadın yöneticilerin
yöneticiliği tercih etme nedenlerine bakıldığında ev ve okullarının birbirinden
farklı ilçede olması gibi ulaşım problemi, meslek hayatları boyunca yöneticiliği
en az bir kez tecrübe etme istekleri veya hâlihazırda kötü yöneticiyle çalışmaları
sebep gösterilmiştir. Kadın yöneticiler yönetici olurken çoğunlukla ailelerinden
destek alırken ev ve iş yoğunluğunun problem yarattığına vurgu yapmışlardır.
Kadın yöneticiler cinsiyetlerinin yönetimlerini etkilemediklerini belirtip erkeklere
göre daha detaycı ve hassas olduklarını bu sebeple yine de kendilerinin kadın bir
yöneticiyle çalışmak istemediklerini belirtmişlerdir. Bu duruma sebep olarak
kadınların mükemmeliyetçi olmaları ve detaylara çok önem vermelerini
göstermişlerdir. Kadın yöneticilerin çoğu ev ve iş yaşamında rol çatışması
yaşamadığını belirtmişlerdir. Kadın okul yöneticileri daha önce birlikte çalışmış
oldukları müdürlerin adalet, anlayış, iyi iletişim gibi davranışlarını rol model
aldıklarını ifade etmişlerdir. Kadın yöneticiyle çalışan farklı cinsiyetteki
öğretmenler ise çoğunlukla aynı sebeplerle kadın müdürlerle çalışmanın
iii
zorluklarından bahsetmiştir. Kadınları duygusal, ayrıntıya takılan, işleri
zorlaştıran olarak ifade etmişlerdir buna sebep olarak kadın olarak varoluş
özellikleri ya da ev sorumluluklarının onların üzerinde olmasını göstermişlerdir.
Öğretmenler yöneticilerden bekledikleri özellikleri adalet, iyi iletişim, işinde
uzman olması, zaman zaman inisiyatif kullanması ya da anlayış olarak
sıralamışlardır. Öğretmenler kadın yöneticilerin ev sorumluluklarının işlerini
etkilediğini ifade edip ev ve iş yükünün kadında olmasının yine kadınlar için
dezavantaj olduğunu belirtmişlerdir