Özet:
Şirketler, rekabetçi koşullar altında faaliyetlerine devam edebilmek ve
büyümek için yeni şeyler keşfetmeye ve yeni stratejiler ortaya koymaya
gereksinim duyar. Bundan dolayı, inovatif uygulamalarda bulunarak ve
girişimcilik faaliyetlerini güçlendirerek rakiplerine karşı öncü olabileceklerdir.
Bu çalışmanın amacı, aile şirketleri için girişimcilik ve inovasyon yöneliminini
rekabet stratejilerine etkisini yapısal eşitlik modeli yardımıyla belirlemektir. Aile
şirketleri, dünyanın en eski ve en baskın işletme organizasyonu şeklini
oluşturmaktadır. Birçok ülkede, aile şirketleri genel işletmelerin yüzde seksenden
fazlasını temsil etmekte ve ekonomik büyüme ile işgücünün istihdamında önemli
bir rol oynamaktadır. Buradan hareketle, 424 aile şirketi için tesadüfi örnekleme
yöntemiyle analiz gerçekleştirilmiştir. Korelasyon analizi sonucunda rekabet
stratejileri; inovasyon yönelimi ile %49,6 (r=0,496, p<0.01) oranında ve
girişimcilik yönelimi ile %55.8 (r=0,558, p<0.01) pozitif yönde anlamlı
ilişkilidir. YEM tahmin sonuçlarına göre; girişimcilik yönelimi, rekabet
stratejileri boyutu üzerinde pozitif yönde anlamlı etkilidir (β=0.540, p<0.01).
İnovasyon yönelimi, rekabet stratejileri üzerinde pozitif yönde anlamlı etkilidir
(β=0.421, p<0.01). Rekabet stratejileri boyutunu en çok girişimcilik yönelimi
etkilemekte, inovasyon yönelimi ikinci sırada etkili olmaktadır. Diğer yandan,
şirketin faaliyet gösterdiği sektör, hukuki yapısı, şirketin faaliyet yılı, çalışan
sayısı, üretim teknoloji düzeyi, faaliyet alanı sınırları, işletmede ar-ge-tasarım
bölümü varlığına yönelik olarak rekabet stratejisi, girişimcilik yönelimi ve
inovasyon yönelimi için farklılık analizleri uygulanmıştır. Bazı gruplar için
anlamlı farklılık edilmiştir.