Abstract:
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda görev yapmakta olan
müzik öğretmenlerinin, öğrenme ortamlarının fiziksel durumları, teknik
araç-gereç eksikliği, ders için kullanılacak gerekli müzik aletlerinin
bulunmaması gibi sıkıntılardan dolayı müzik dersleri uygulamalarını
hedeflenen düzeyde gerçekleştiremediği, bu uygulamalar sırasında çeşitli
zorluk ve sorunlarla karşılaştıkları, dersin diğer branş öğretmenleri ve
veliler tarafından önemsiz gibi görülmesi ile öğrencilerin derse olan ilgi
ve motivasyonlarının da etkilendiği düşünülmektedir.
Erdoğan’a (2006) göre, yönetim Örgüt amaçlarının gerçekleştirilmesi için
sorun çözme, planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme gibi
fonksiyonlara ilişkin ilke, kavram, teori, model ve tekniklerin sistematik ve
bilinçli bir şekilde maharetle uygulanmasıyla ilgili faaliyetlerin tümüdür.
Yönetim bilimi toplumun yapısında meydana gelen hızlı gelişme ve değişmeler
neticesinde bir takım dallara veya uzmanlık alanlarına ayrılmış bulunmaktadır.
Bu uzmanlık alanlarından birisi de “Eğitim Yönetimi” alanıdır. Eğitim
yönetimi, eğitimle ilgili tüm kurumların belirlenen hedeflere ulaşabilmeleri
için insan ve madde kaynaklarının en etkili biçimde kullanılmasını inceleyen
bir bilim dalı olarak görülmektedir (Yakut, Çağlar ve Karadağ, 2005).
Okulun yönetiminde en yetkili kişi olarak, okul müdürünün sahip olduğu
yasal güç ve yetkiler, onun okulu yönetmesinde ve başarılı kılınmasında
tek başına yeterli değildir. Bunun ötesinde okul yöneticilerinin sahip olması
gereken çeşitli yeterlilik alanlarından söz edilebilir. Bunlardan biri de okul
yöneticilerinin iyi bir lider ve özellikle eğitim lideri olmaları gereğidir.
Yönetim süreci, belirlenen amaçlara başkaları aracılığı ile ulaşma veya
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Okul Müdürlerinin Müzik Dersi Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunların Çözümüne
Yönelik Öğretimsel Liderlik Tutumlarının İncelenmesi
16
başkalarına iş gördürme ekinliklerinin toplamıdır. (Eren, 2011).
İlköğretim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları
sorunlar üzerine araştırma yapan Yazıcı (2009), okul yöneticilerinin ve
müfettişlerin, diğer branş öğretmenlerinin ve velilerin, müzik dersinin
bir “eğlence dersi” olmadığı, öğrencilerin yaratıcılık ve estetik yönlerini
geliştirdiği, diğer dersler için de başarılı olmaları yönünde etkili olduğu
konusundaki, gerekliği noktasında bilgilendirilmeleri sonucuna ulaşmıştır.
Eğitimde yeniden yapılanma çalışmalarında, üzerinde önemle durulan
konulardan biri, okul yöneticisinin öğretim liderliği rolüdür. Bir okulun başarısını
etkileyen bazı örgütsel yapı, norm ve etkinlikler vardır. Araştırmalara göre, bir
okuldaki öğrencilerin başarısında hem bireysel yetenekler hem de örgütsel
özellikler etkilidir. Okul yöneticisinin öğretimsel liderliği, okulun başarısında,
bireysel bir yetenek ve örgütsel bir özellik olarak önemlidir (Özdemir, 1997).
Bu çalışma, okul müdürlerinin müzik dersi uygulamalarında karşılaşılan
sorunların çözümüne yönelik öğretimsel liderlik tutumlarının incelenmesi
amacı ile yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini İstanbul İli Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev
yapmakta olan okul müdürleri, örneklemini ise Bağcılar ilçesinde görev
yapan 76 okul müdürü oluşturmaktadır. Çalışmada ölçme aracı olarak Gün
(2009) tarafından geliştirilen 20 maddelik “öğretimsel liderlik tutum ölçeği”
ile birlikte verilen “kişisel bilgiler formu” kullanılmıştır. İçerik geçerliği
için uzman görüşü alınmış, anlaşılırlığını test etmek için okul müdürlerinin
görüşlerine başvurulmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı
0.922 olarak bulunmuştur. Çalışmaya yönelik veriler incelendiğinde okul
müdürleri müzik derslerini gerekli görürken, teknik araç-gereç, müzik
aletleri sağlama, öğrenci ve velilere müzik derslerinin önemini vurgulama,
yetenekli öğrencilerin yönlendirilmesinde müzik öğretmenine yardımcı
olma, müzikle ilgili hizmet içi eğitim çalışmalarına katılmalarını destekleme,
müzik öğretmeninin yaptığı çalışmaları ödüllendirme davranışlarını yerine
getirdikleri, okuldaki eksikliklerin giderilmesinde önceliğin başka dersler
olduğunu, müzik derslerinin yapılabileceği bir sınıf sağlama davranışlarında
ise kararsız oldukları sonucu ortaya çıkmıştır