Abstract:
İSTKA tarafından desteklenen “Haydi Hayatı Kucakla-Yaşam Becerileri
Eğitimi” projesi, çocuk ve gençlerde internet bağımlılık durumunun azaltılması
ve buna bağlı olarak okul ile diğer çevreyle ilişkiler için gerekli olan sosyal
becerilerin yaşam becerileri eğitimi ile geliştirilmesini amaçlamaktadır.
Araştırma, İstanbul’da 22 ilçede yürütülmüştür. Her ilçeden onar devlet
okulu araştırmaya dahil edilmiş olup, bu okullarda öğrenim gören ortaokul
öğrencileri çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırma ön-test/son test tek gruplu zayıf deneysel model ile desenlenmiştir. Veri toplama araçları
olarak İnternet Bağımlılık Ölçeği (Bayraktar, 2001) ve Matson Çocuklarda
Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (Bacanlı ve Erdoğan, 2003)
kullanılmıştır. Öğrencilere 2015-2016 eğitim öğretim yılında yaşam becerileri
eğitimi verilmiştir. Araştırma kapsamında yer alan 22 ilçeden tabakalı rassal
örnekleme ile seçilen 277 katılımcının proje uygulamalarından internet
bağımlılıklarını azaltma ve sosyal becerilerini geliştirme bağlamında nasıl
ve ne derecede etkilendiği incelenmiştir. Bulgular genel olarak katılımcıların
ilçeler düzeyinde internet bağımlılıklarını proje uygulamalarının etkisiyle
azalttığını, sosyal beceri düzeylerini ise proje uygulamaları etkisi ile artırdığını
göstermiştir. Elde edilen bulgular ilgili literatür kapsamında tartışılmış ve
projenin gelecek uygulamaları için çeşitli önerilerde bulunulmuştur