Abstract:
Çalışma a) hayata acıların, savaşların, afetlerin, ölümlerin mi yoksa
iyiliğin, yardımlaşmanın, erdemin mi galip geldiğini sorarak katlanmanın
mı, mücadele etmenin mi, doya doya yaşamanın mı hayatın temel
göstergesi olduğunu; b) karşılaşılan zorluklar karşısında isyan, ümitsizlik,
karamsarlık, boş vermek, görmezden gelmek ile destek için aile ve yakın
çevreye başvurmak, psikoloğa ya da aile danışma merkezine gitmek
arasındaki tercihleri, c) aile ve yakın çevre, eğitim ve kültür, ekonomi,
bilim ve teknoloji, din gibi hayatı anlamlandıran temel kurum ve anne baba, eş, çocuk, arkadaş, öğretmen vb. kişileri tespit etmektedir. Böylece
ulaşılan bulguları “Çok Kuşaklı Aile Terapisi” kuramı çerçevesinde
değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Araştırma modeli olarak nicel araştırma tekniklerinden anket tercih
edilmiştir. Alınan resmi izinler ve etik kurul raporu sonrasında ve 2019
yılı eğitim öğretim süresi içinde, velileri tarafından izin verilen İstanbul
Atilla Uras Anadolu Lisesi’nde okuyan 527 öğrenci (%61), 258 orta kuşak
1 Bu çalışma 2019 tarihinde Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim
Dalında “Hayatı Anlamlandırmada Kuşaklararası Analiz: (Atilla Uras Anadolu Lisesi Örneği)”
isimli doktora tezinden üretilmiştir.
Geliş Tarihi / Received: 24.10.2020 - Kabul Tarihi / Accepted: 09.11.2020
Doi Num: 10.17932/IAU.AIT.2015.012/ait_v06i2005
Araştırma Makalesi / Research Article
240 Aydın İnsan ve Toplum Dergisi Yıl 6 Sayı 2 - Aralık 2020 (239-262)
Hayatı Anlamlandıran Temel Kurumlar: Aile Sistemleri Teorisi Temelinde Niceliksel Bir Araştırma
ebeveyn (%29,8) ve 79 nene-dededen (%9,1) oluşan üç farklı kuşağa anket
formu uygulanmıştır. Veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Ulaşılan sonuç da “Çok Kuşaklı Aile Terapisi” kuramını destekler
mahiyettedir. Zira bulgular, aile sisteminin alt sistemleri arasındaki
uyumsuzluğu gösterdiği gibi aile ve yakın çevrenin bütün kuşakların en
etkin güç kaynağı oluşunu da ortaya koymaktadır.