Abstract:
2019 yılı sonunda ortaya çıkan Koronavirüs-19 salgını, bireylerin hayatını
sosyal ve ekonomik açıdan etkilediği kadar psikolojik açıdan da olumsuz yönde
etkilemiştir. Ortaya çıkan olumsuz psikolojik etkilerin araştırılmasına katkı sağlamak
amacı ile bu araştırmada lise öğrencilerindeki COVID-19 fobisi ile düşünce eylem
kaynaşması ve gözlerden zihin okuma yetisi arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmaya, Ankara ilinde yer alan 4 devlet lisesi ve 1 özel lisede
eğitim gören 15 ile 17 yaş aralığındaki toplamda 632 lise öğrencisi katılım
göstermiştir. Araştırma kapsamında bu öğrencilere Koronavirüs-19 Fobi Ölçeği,
Gözlerden Zihin Okuma Testinin Çocuk Formu ve Düşünce Eylem Kaynaşmasının
Çocuk Formu uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde; Bağımsız Örneklem T
Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Testi, Tek Yönlü ANOVA Testi ve
Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon Analizi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen
analizler için IBM SPSS 25 programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
bakıldığında, koronavirüs-19 fobi düzeyi ile düşünce eylem kaynaşması düzeyleri
arasında anlamlı bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Diğer yandan, öğrencilerin
gözlerden zihin okuma yetisi ile koronavirüs-19 fobi düzeyleri arasında ise anlamlı
bir ilişki bulunamamıştır. Bunlara ek olarak, regresyon analizinden elde edilen
sonuca göre ise düşünce eylem kaynaşmasını ölçen testin alt boyutlarından biri olan
Kendilik boyutunun lise öğrencilerindeki koronavirüs-19 fobi düzeyini yordadığı
belirlenmiştir. Bu kapsamda, gelecekte yapılacak koronavirüs-19 fobisine ait klinik
müdahalelerde ergenlerdeki düşünce eylem kaynaşma seviyesinin göz önünde
bulundurulmasının müdahalenin gidişatında önem taşıyabileceği düşünülmektedir